Arkivbild. – Vi klarar det förhållandevis bra tycker jag men vi behöver assistans av isbrytare, säger Bengt Meuller vd på Vagenborg Shipping. Foto: SVT

Kännbart isläge för redarna

Publicerad

Tjocka havsisar gör att fartyg från Bottenhavet och norrut behöver assistans av isbrytare. Något som i sin tur påverkar många av de rederier som trafikerar havet.

I norra Kvarken är isen för stunden mellan 10 och 40 centimeter tjock. Häromdagen kom nya isrestriktioner för sträckan Holmsund-Örnsköldsvik som nu har isklass 1A, det högsta.

På sträckan får endast fartyg med minsta tonnage på 3000 ton gå. Mellan Karlsborg-Skelleftehamn är minsta tonnage ännu högre, 4000 ton.

I år har varit mer än på länger, man får backa bandet till 2011-2012 för att hitta ett liknande läge enligt Sjöfartsverket.

”Klarar det förhållandevis bra”

För Vagenborg Shipping som trafikerar hela svenska kusten har den tjocka isen inneburit vissa komplikationer.

– Västra Kvarken är stängd så man måste gå runt Holmön när vi ska till Piteå så det blir lite längre cirka 5-6 timmar. I hamnen kan det bli problem att man får vänta men det kanske handlar om några timmar bara, säger vd Bengt Meuller.

Men Meuller upplever ändå att deras fartyg klarar det förhållandevis bra. Till skillnad från sina konkurenter har man lite större maskiner menar han.

– Vi klarar det förhållandevis bra tycker jag men vi behöver assistans av isbrytare. Det som vi däremot har vi bekymmer med är att det blåser mer söderut där vi får nedfrysning på däck och måste knacka lastluckor till exempel.

Problem för exportörer och importörer

Fredrik Lyrenäs är skeppsmäklare på AF Shipping i Holmsund, han märker av isläget som gör det svårt för fartygen att gå i hamn.

– Det är ett antal fartyg på väg till Holmsund som skulle kommit till slutet av veckan och helgen men som väntas komma i mitten på nästa vecka så det är tufft,  det blir problem för både exportörer och importörer då läget gör det svårt för fartygen att ta sig in och ut ur hamnarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer