Klart: De miljardinvesterar i Inlandsbanan

Uppdaterad
Publicerad

Nu finns det en plan på hur man ska kunna rusta upp Inlandsbanan. Tack vare en miljardinvestering vill man öppna för mer person- och godstrafik samt bli en livsviktig part för råvarunäringarna i Norrland som till exempel skogs-, stål- och gruvindustrin. Nu har det blivit officiellt vilket företag det är som står för miljardinvesteringen.

Det är det australiensiska företaget Macquarie som har skrivit en avsiktförklaring med Inlandsbanan AB om att hitta former för samarbete. Macquarie har, via en infrastrukturfond, visat intresse av att utveckla verksamheten tillsammans med de inlandskommuner som i dag driver verksamheten.

Inlandsbanan AB ägs av 15 kommuner, fyra av dem finns i Västerbotten. Det är Sorsele, Storuman, Vilhelmina och Dorotea.

LÄS MER: Inlandsbanan kan få åretrunt-trafik igen

Ser möjligheter

Under tisdagen hade de kommuner som äger inlandsbanan ett möte där styrelsen fick fortsatt mandat att förhandla fram ett avtal med det australiensiska företaget.

– Vi har under lång tid arbetat för en upprustning av Inlandsbanan och ser nu möjligheten att göra en stor renovering genom medel från Macquaries infrastrukturfond. En upprustning skulle innebära en kraftigt ökad transportkapacitet på järnväg i norra Sverige, säger Caisa Abrahamsson, styrelseordförande för Inlandsbanan, i ett pressmeddelande.

Hoppas kunna ha ett avtal klart snart

Diskussioner om hur planerna ska förverkligas, samt förhandlingar mellan ägarkommunerna och Macquarie, pågår fortfarande. Men båda parter uppger att de hoppas kunna skriva ett avtal inom en snar framtid.

– Vi vill tillsammans med befintliga ägare hitta en möjlighet att investera i banan. Det rör sig om flera miljarder kronor för att få upp banan i gott skick längs hela sträckan. Genom en modernisering kan vi möta olika kundbehov längs hela sträckan, säger Henrik Dahlström, Senior Vice President för Macquarie Infrastructure and Real Assets, i pressmeddelandet.

MISSA INTE: Så får du lokala nyheter i mobilen med SVT:s app

Det är Inlandsbanan

Inlandsbanan är en 110 mil lång järnväg som sträcker sig mellan Gällivare och Mora.

Inlandsbanan ägs av staten men förvaltas och underhålls av Inlandsbanan AB. Koncernen består av moderbolaget Inlandsbanan AB samt dotterbolagen Destination Inlandsbanan AB och Inlandståg AB.

Inlandsbanan AB ägs av 19 kommuner längs banans ursprungliga sträckning. På uppdrag av staten förvaltar Inlandsbanan AB infrastrukturen.

Uppdraget från ägarna är att driva en verksamhet som stödjer tillväxtarbetet efter hela Inlandsbanans sträckning. I det uppdraget ingår att aktivt arbeta för att hela inlandsbanan samt angränsande tvärbanor åter öppnas för trafik.

Inlandsbanan AB arbetar för att öka såväl godstransporterna som persontrafiken på banan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.