Klimatpolitiska rådet: Tomas Kåberger, Sverker Sörlin, Katarina Eckerberg , Markku Rummukainen, Karin Bäckstrand och Åsa Löfgren presenterar Klimatpolitiska rådets rapport vid en presskonferens. Foto: Pontus Lundahl, TT

Klimatpolitiska rådet kritiserar regeringens klimatarbete

Uppdaterad
Publicerad

En skattereform som ska bidra till ”regional rättvisa” genom att beskatta bilresor i storstäder högre, rekommenderas av klimatpolitiska rådet

– De på landsbygden ska betala mindre, och de som orsakar miljöproblemen ska betala mer, säger Katarina Eckerberg i rådet, som är tillsatt av regeringen och släppte sin årsrapport idag.

– Det är bråttom. Vi måste göra något under denna mandatperiod, konstaterar Katarina Echerberg.

Hon jobbar på Umeå universitet och sitter i klimatpolitiska rådet, som är tillsatt av regeringen med uppgiften att granska huruvida regeringens samlade politik tar oss närmare klimatmålen eller inte.

– Det går i fel riktning, konstaterar hon.

”Fördelaktigt för landsbygden”

Särskilt inom trafiksektorn ser Eckerberg att stora förändringar behövs. Eftersom skatteintäkterna minskar när fossilbränslena fasas ut kommer det behövas nytt sätt att finansiera trafiksektorn.

Rådet rekommenderar en skattereform där de mest miljöskadliga bilresorna, alltså de som sker i storstäderna och täta kommuner, beskattas mer.

– Om man lägger om skattesystemet så man måste betala mer för att köra i stora städer, då kan det bli fördelaktigt att ta sig fram på landsbygden.

Krävs en deadline för fossilfritt

Trafiksektorn står idag för 30 procent av utsläppen och klimatpolitiska rådet har förslag bland annat kring effektivisering, elektrifiering och att stoppa försäljningen av fossila bränslen.

– Det behövs lång framförhållning. Sätt deadline för stopp av försäljning av fossila bränslen, för då måste marknaden anpassa sig och styra tillverkning.

Ett stopp av fossila bränslen skulle också kunna bidra till mer produktion av fossilfria bränslen i Sverige, menar Katarina.

– Tyvärr stimuleras inte tillverkningen så mycket i Sverige, där vi ändå har stora tillgångar av skog. Så nu importerar vi de stora delar av de fossilfria bränslen.

”Åtgärder nu”

Högre krav på regeringen i klimatfrågan, det är också ett av förslagen som presenterades i klimatpolitiska rådets årsrapport på torsdagen.

– Det ska finnas krav på att regeringen tänkt igenom klimatfrågan i allt de gör. Om man föreslår ett nytt styrmedel måste man utvärdera om det kommer leda oss i rätt eller fel riktning, säger Katarina Eckerberg.

2017 var tredje året på rad som utsläppen minskade, dock med mindre än 1 procent varje år. I den takten når vi inte målet med nollutsläpp 2045 och därefter minusutsläpp.

– Vi är dramatiskt långt från nollutsläpp, så det ska till åtgärder nu.

Fakta: Det här är Klimatpolitiska rådet

I december 2017 utsåg regeringen åtta ledamöter till Klimatpolitiska rådet, varav en ordförande och en vice ordförande. Samtliga utsågs för en period på tre år. Därefter ska rådets ledamöter själva lämna förslag om vilka som ska efterträda dem, som ett sätt att stärka rådets oberoende.

Rådets ledamöter ska ha hög vetenskaplig kompetens inom ämnesområdena klimat, klimatpolitik, nationalekonomi, samhällsvetenskap och beteendevetenskap.

Källa: Klimatpolitiska rådet

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.