Kommunen: ”Vi har väldigt lite skadestatistik att gå på”

Publicerad

I Umeå blir cykelöverfarter allt vanligare. Snart finns 24 stycken. Men det kan vara så att kommunen gör cyklisterna en björntjänst, ny forskning visar att trafiksäkerheten har blivit sämre vid cykelöverfarterna.

För några veckor sedan presenterades en ny studie från Lunds universitet där man studerat tre olika cykelöverfarter i Malmö. Resultatet visar att bilisternas hastighet har ökat och närmare var tredje bilist kör för fort på cykelöverfarterna.

Även cyklisternas beteende har förändrats – då de tror sig ha företräde tenderar de att svänga in i riskfyllda situationer.

Studien visar även att det skett en beteendeförändring vid cykelöverfarterna, något som resulterat i en fördubbling av antalet riskfyllda situationer. Forskarna drar på tre slutsatser vid införandet av cykelöverfarter: Förändring i beteende har skett, trafiksäkerheten har minskat samt att hastigheten inte är säkrad.

Marie Frostvinge är trafikplaneringschef på Umeå kommun. Hon har har inte hunnit ta del av den nya studien. Hon menar att även om det finns lite skadestatistik att gå på så har kommunen inte sett någon ökning av olyckorna vid de cykelöverfarter som redan finns i Umeå.

Hör henne i klippet ovan.

SVT rapporterade · Har du varit med om en incident vid en cykelöverfart? Vad hände?

10.40
Jag har hitills inte blivit påkörd, men haft flera näradöden upplevelser. Situationen har varit densamma. Helt öppet, bra sikt, man tar ögonkontakt, men bilisten kör på utan att bromsa över huvud taget. Har sett det hända andra också. Ännu inte sett en krock, men det är bara en tidsfråga.

Har hitills själv kunnat väjja i de situationerna, men folk har blåst på ett par decimeter ifrån mig då. Kommer nog att bli min död en vacker dag.
10.53
Jag tycker nog att allt fler bilister lärt sig stanna och ta det försiktigt vid cykelöverfarterna. Men det räcker med en dålig bilist och taskig tajmning. Har varit nära att bli påkörd flera gånger. Min uppfattning är att bilister i Umeå håller för hög hastighet överlag i centrala delarna. Det är hetsig, otålig körning från många. Samtidigt ser jag cyklister köra ut på cykelöverfarter utan att ens överväga att stanna.
11.06
Upplever att cyklisterna cyklar mycket snabbare och inte ser sig för på just cykelöverfarter. Du har som cyklist ansvar att se dig för, trots att du har företräde.
Sedan dessa lurar i öronen.... De hör inte och blir ofokuserade på övrig trafik. Själv har jag aldrig på ngt ljud i lurarna när jag cyklar i ett högt trafikerat område, för min säkerhets skull.
/Magnus
11.07
Tycker inte att det är bilisterna som är problemet utan cyklisterna kommer farande i högsta fart så man hinner nästan inte stanna o dom ser sig inte för utan stirrar bara rakt fram med hörlurarna i öronen. Tycker att det är fn mardröm att köra i Umeå pga alla cyklister. När jag lärde mig att cykla så skulle man kliva av vid övergångsstället å gå över, det har jag lärt mina barn också😀
/Marie
11.32
Hör några av Umeås cyklister om trafikläget: ”Det är lite vilda västern” 
11.44
Känner många personer som tillhör dom äldre generationerna, inte en enda av dom känner till vad den nya skylten betyder.
Alla mina vänner tror att cyklarna fortfarande är skyldiga att kliva av och leda cykeln vid ett övergångsställe, oavsett skyltning.
12.30
Det jag upplever nu, men även tidigare, är att cyklister tror att de är befriade från ansvar vid dessa överfarter. De måste söka ögonkontakt med bilisterna innan de korsar överfarten, men det existerar inte längre.
Att dessa överfarter sedan ligger skymda av husväggar längs ÖK, gör dessa platser livsfarliga. Det verkar som att allt vett har kastats åt sidan, vilda västern får råda.
Tyvärr kommer olyckorna att öka pga. dessa nya överfarter. Fattar inte hur man från kommunen kunde godkänna denna lösning.
13.35
Jag använder både cykel och bil, och räknar mig som både cyklist och bilist. När jag cyklar möter jag alltid blicken med bilföraren för att se att bilisten är med på att jag ska passera. Tvärt om när jag sitter i bilen - då söker jag kontakt med cyklisten för att ge okej att cyklisten kan passera. Enkelt och bra. Fungerar alltid.
13.35
Tre gånger på kort tid har jag behövt bromsa in kraftigt för bilister som inte stannar. Jag är fullt medveten om problemen med den här korsningen och cyklar lugnt och fint över den. Jag söker kontakt med föraren men det hjälper inte alla gånger. Problemet är att vissa bilister inte behandlar dessa överfarter som en helt vanlig korsning med väjningsplikt. Det finns inte många bilister som skulle köra på i samma fart om de korsade en huvudled från en sidogata, speciellt inte med dålig sikt.
14.49
Kommunen måste upphöra med denna otydliga skyltning och istället använda skylt för väjningsplikt som i princip alla trafikanter förstår, detta i kombination med obruten cykelbana ger väjningsplikt för tex bilister, skylt för cykelöverfart är okänd och för lik övergångsställe. Om kommunen envisas med skylt för cykelöverfart måste det genom tydliga avsmalningar, höjdskillnader och skiftande underlag bli tydligare att man som bilist närmar sig en cykelöverfart, jag och många med mig har missat detta när vi kör bil.

Ett tips till de som är kritiska till cyklister som grupp är att testa cykla själva i stan då och då. Om man som jag och många med mig har erfarenhet från fler trafikslag än ett får man en större förståelse och de olika trafikslagens förutsättningar i trafiken. Om vi som cyklar i mötet med motortrafik inte alltid var beredda på att bilen, bussen eller lastbilen missar eller skiter i att de har väjningsplikt så skulle det bli mängder skadade och döda cyklister i trafiken. Glöm heller inte att när bilist möter cyklist i blandtrafik utanför cykelbana så har cyklist och bilist samma skyldigheter vad gäller tex väjningsplikt, tänk huvudled, högerregel, utfartsregel, cirkulationsplats osv.

Cykelöverfarter finns vid följande korsningar och platser i Umeå:

Visa

Cirka 13 cykelöverfarter planeras att byggas och färdigställas under 2019. Nedanstående finns redan på plats.

  • Nygatan/Östra Kyrkogatan
  • Storgatan/Brogatan
  • Ridvägen/Brogatan
  • Enbärsvägen
  • Bryggargatan/Kronovägen
  • Bryggargatan/Domarevägen
  • Lasarettsbacken
  • Axtorpsvägen/Axtorpsvägen
  • Östra Kyrkogatan/Villavägen
  • Östra Kyrkogatan/Skogsbrynet
  • Östra Kyrkogatan/Sandbackavägen
  • Uttervägen
  • Björnvägen/Östra Kyrkogatan
  • Västra Strandgatan-Östra Rådhusgatan (2019)
  • Påfart Kyrkbron (2019)
  • Professorsvägen-Humaniststråket (2019)
  • Docentvägen-Naturvetarstråket (2019)

Källa: Umeå kommun

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer