Enligt honom kräver tillverkaren att sambulansen åtgärdas där för att bland annat garantier ska gälla. Grundproblemet är en nivåskillnad mellan bussens lyft och bussen.
– I värsta fall riskerar personalen att tappa en patient och så kan vi inte ha det, säger Jani Sundqvist.
En arbetsmiljörisk blir det också när personalen manuellt måste lyfta bårens underrede.
Personalbelastningen ökar
Sambulansen tas nu ur tjänst i fyra veckor vilket innebär att sambulansen som just nu trafikerar Lycksele – Umeå flyttas till Skellefteå. Det får i sin tur konsekvensen att en ersättningsbuss som inte kan transportera patienter på bårar sätts in i Lycksele. De patienter som har behov av liggande transport får istället skjutsas med ambulans eller taxi.
– Lösningen är inte ideal och det blir en ökad belastning på ambulanspersonalen i Lycksele men vi behöver prioritera utifrån mängden patienter, förklarar verksamhetschefen.
Transporterna till och från Skellefteå är helt enkelt fler. Under ett år rör det sig om närmare 250 liggande transporter från Umeå till Skellefteå och drygt 130 från Skellefteå till Umeå.