Foto: SVT

Lyckseleborna höjer rösten mot nedläggning

Uppdaterad
Publicerad

För snart en vecka sedan stod det klart att Åhléns väljer att stänga varuhuset i Lycksele, något som berör över nio anställda. Nu hörs starka motreaktioner på sociala medier.

Lycksele kommun fick information av koncernen under torsdagen, förra veckan. På kommunens hemsida valde man att gå ut med informationen till kommuninvånarna.

”Med tanke på de tidigare positiva signalerna från Åhléns så kommer detta som en överraskning.”

Har färre kunder

Beslutet baseras bland annat på ett minskande kundunderlag och planen är att varuhuset nu kommer att slå igen portarna till hösten.

Men flera kommuninvånare har uttryckt en stark vilja att behålla varuhuset på orten, bland annat opinionsbildaren och Lyckselebon Malin Ackermann, som valde att skriva ett öppet brev till varuhusets ledning.

Delas på sociala medier

”Åhléns har i nutid kommit att bli handelns aorta och vi är stolta över vårt fina varuhus. Ert Åhléns är flaggskeppet i vår handel. Lagom till årets ljusaste helg fick vi de mörkaste av besked, nämligen att Åhléns avser lägga ner varuhuset”. Så skriver Ackermann bland annat i brevet.

Brevet har nu delats drygt 1 000 gånger på sociala medier, något som Ackermann är glad för.

– Jag ville göra något och min tanke var att skriva och dela brevet och på så sätt få fler att diskutera lösningar, säger hon.

Uppmanar till lokal handel

Ackermann menar att Lycksele alltid har varit ett centrum för handeln och att det är viktigt att fler börjar tänka på att handla lokalt.

– När jag fick beskedet blev jag helt kall inombords. När vi får slag efter slag i kommunen, med nedläggningar och varsel, känns det viktigt att poängtera hur betydelsefullt det är att vi faktiskt handlar på orten.

Som en följd av brevet startades även Facebook-gruppen ”Vi som vill ha Åhléns kvar i Lycksele”, som i skrivande stund har över 4 000 medlemmar.

– Vi hoppas att vi ska kunna påverka beslutet om stängning, säger Ackermann.

Kommunalrådet positiv

Även kommunalrådet Lilly Bäcklund står bakom initiativen. 

– Jag tycker att det är väldigt bra. Det visar att vi inte sitter med armarna i kors, utan att vi faktiskt kämpar för vår ort.

Bäcklund hoppas att folkinitiativet i förlängningen kan öppna varuhusledningens ögon för Lycksele igen.

– Det här skapar en offentlig debatt som engagerar många, säger hon.

Öppna brevet i sin helhet:

Åhléns har i nutid kommit att bli handelns aorta och vi är stolta över vårt fina varuhus. Ert Åhléns är flaggskeppet i vår handel. 

Lagom till årets ljusaste helg fick vi de mörkaste av besked, nämligen att Åhléns avser lägga ner varuhuset.

Beskedet kom som en magspark mitt i midsommarhelgen. Den övriga detaljhandeln är nämligen mycket beroende av Åhléns. Besöksnäringen likaså.

Vi är många människor som vill vädja till er koncern att ompröva beslutet att lägga ner varuhuset i Lycksele eftersom det är så förödande för staden och människorna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.