Foto: Leif Henningsson, SVT

Malå ställer om till mer klimatvänliga transporter

Publicerad

I Malå har det hittills inte funnits en enda elbil, men inom några månader ska det kommunala fastighetsbolaget Malåbostaden börja köra en av sina servicebilar på el. Och nu har orten fått en första laddstation.

Det är Skellefteå kraft som byggt en laddstation för elbilar i Malå under hösten. Bolaget har omkring 15 stycken i länet hittills, men planen är att bygga betydligt fler nästa år.

– Då ökar vi många gånger, men det är inte bara vi utan även konkurrenterna som bygger, säger Åke Persson, affärutvecklare hållbara fordon på Skellefteå kraft.

Den laddinfrastruktur som just nu byggs runtom i landet blir en viktig pusselbit i omställningen till en alltmer fossilfri fordonsflotta. I Malå är kommunens kortsiktiga mål att tio procent av kommunstyrelsens fordonspark ska bli fossilfri under nästa år, alltså 2020. 

– Vi har alla ett ansvar att hantera en omställning där vi måste bli klimatsmartare och en del är att successivt komma bort från fossilberoende, säger Lennart Gustavsson (V), kommunalråd.

Första elbilen i Malå rullar i januari

Först ut i Malå med elbil blir det kommunala bostadsbolaget Malåbostaden som väntas börja köra en bil på el redan i januari. Beslutet att köpa in den grundar sig på ett rent miljötänk, enligt vd Daniel Risberg.

Är det kostnadseffektivt?

– Vi har inte kollat på det, utan vår intention är att gå med i allmännyttans klimatinitiativ och vara fossilfria till år 2030. Det är med den bakgrunden vi väljer att köpa in en elbil. 

Han poängterar samtidigt att driften på en elbil är billigare och med de nya skatterna som kommer 2020 så blir skatten på en elbil betydligt lägre i jämförelse med en dieselbil. Men de är dyrare i inköp.

Tror på flera alternativ till elbilar

Kommunalrådet ser inte elbilar som det enda framtida transportalternativet i glesbygdskommuner som Malå. Det behövs, enligt honom, olika lösningar i olika delar av landet.

– Vi kanske måste kombinera, se över alternativen med vätgas, biogas och annat. Det finns en risk i att säga att en sak blir lösningen, säger Lennart Gustavsson (V).

Flera kommuner ser också över möjligheterna till att hålla fler möten via videolänk för att minska antalet transporter.

Målbild och utsläpp i Sverige

Sverige har som mål att utsläppen av växthusgaser från inrikestrafiken ska minska med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med år 2010.

Utsläpp från transporter svarar idag för en tredjedel av Sveriges totala utsläpp. Utsläppen från inrikestransporter kommer från:

  • personbilar
  • lätta och tunga lastbilar
  • bussar
  • mc och mopeder
  • tåg samt inrikes flyg och sjöfart

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.