Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg / TT

Ny studie föreslår slopad vägskatt på landsbygden

Uppdaterad
Publicerad

Införandet av en kilometerskatt baserad på var man kör skulle utjämna de orättvisa kostnader som bilister har utifrån var i landet man bor. Det ska bli dyrare i stad och billigare på landsbygden, enligt en ny studie som forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och Chalmers gjort på uppdrag av Energimyndigheten.

Forskarna har analyserat hur en vägskatt baserade på avstånd- och geografi kan utformas. Enligt studien skulle en sådan vägskatt ge en effektivare användning av vägar, rättvisare fördelning av trafikens samhällskostnader, minska trängsel i städer och säkra skatteintäkter från den fossilfri fordonsflottan efter 2030.

Trafiken kostar samhället cirka 57 miljarder kronor varje år. Intäkterna från nuvarande skattesystem är drygt 60 miljarder, men i takt med att allt fler köper elbil minskar intäkterna. Enligt studien skulle en kilometerskatt innebära att elbilarna i framtiden skulle bära sina kostnader för vägnätet, men fortfarande vara betyligt billigare i drift än bensin- och diselbilar.

– I större städer kostar trafiken mer, på landsbygd mindre. Dagens drivmedelsbeskattning skapar ett ineffektivt utnyttjande av vägar som bidrar till för mycket trängsel i städer, säger Magnus Hennlock på IVL Svenska Miljöinstitutet i ett pressutskick.

Ingen skatt på landsbygd

Studien pekar på att en geografiskt anpassad vägskatt skulle minska ineffektiviteten och snedfördelningen. Forskarna pekar ut tre zon-områden samt vad det ska kosta att köra där.

  • Större städer, där vägskatten för bensin- och dieselbilar 5–5,4 kronor per mil medan laddbara fordon får en vägskatt på knappt 4,8 kronor per mil.
  • Mindre städer och större vägar, vägskatten blir omkring en krona per mil för bensin- och dieselbilar samt 0,8 kr per mil för laddbara bilar.
  • På landsbygd tas ingen vägskatt ut för några fordon.

Tidigast 2027

Idag finns inget beslut om införandet av en ny vägskatt och studien pekar på att det skulle kunna ske tidigast 2027, men tar förmodligen upp mot tio år att införa. Därför pekar forskarna på att en statlig utredning skulle behövas tillsättas omgående för ett införande runt 2030 ska vara möjligt.

Hör vad några av länsborna tycker om förslaget i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.