Ända sedan köpet hade Petter Anderssons baklucka ibland mystiskt stått öppen. Han har även filmat hur en kollega kunde fjärröppna luckan med sin bilnyckel vilket enligt Volkswagen ska vara omöjligt. Men efter en lång tvist och anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) ger Petter upp.
– Jag tyckte att jag har hyfsat på fötterna men nu orkar jag inte strida mer, säger han.
Bilförsäljaren Norrlandsbil köper nu tillbaka bilen för vad de bedömer är ett marknadsvärde. Petter tycker att han förlorar flera hundra tusen kronor eftersom bilen enligt honom aldrig fungerat som den ska. Han har nu köpt en bil från en helt annan firma och av ett helt annat märke.
– Det började gå ut över familj, arbete och det får inte kosta vad som helst. Pengar är väl en sak men när det går ut över livet är det inte okej.
”Inte målet att kunder ska vara missnöjda”
Norrlandsbil hänvisar frågor till Volkswagen där informationschefen bekräftar att en uppgörelse är nådd. Han beklagar att Petter Andersson inte är nöjd.
– Det är inte vårt mål att kunderna ska vara missnöjda, säger Markus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen.
Planen för bilen med den spökande bakluckan är att den ska säljas vidare som vilken bil som helst berättar Thomasfolk.