Den nya punktskatten är tre kronor på plastbärkassar och 30 öre per ”fruktpåse”, det vill säga tunnare plastpåsar som är mindre än sju liter.
Det är tillverkare och importörer som ska betala skatten på plastkassarna. Men branschorganisationen Svensk Handel menar att det i slutändan är konsumenten som får ta den ökade kostnaden för butikerna.
– För min del skulle dom gärna få kosta tjugo spänn eftersom jag inte använder plastkassar. Jag tycker det är bra för plasten behöver fasas ut, säger Ken Råberg, kund på Coop i Umeå.
Kritik mot plastskatten
Men det finns en del kritik mot skattehöjningen. Konjunkturinstitutet, som varit en av remissinstanserna, anser inte att regeringen har belagt att plastkassar påtagligt bidrar till nedskräpningen.
Svensk Handel kallar plastskatten för symbolpolitik som saknar miljönytta. Branschorganisationen menar att det inte finns ett allvarligt problem med nedskräpning av plastpåsar längs med svenska stränder och i naturen.
Ingen folkstorm
På Stora Coop i Umeå kommer man efterhand också att fasa ut dom mindre fruktpåsarna mot papperspåsar. Och enligt säljchefen Per Eriksson har man inte blivit nedringda av missnöjda kunder.
– Vi har inte märkt så mycket av det faktiskt. Många verkar ha varit informerade och vi hoppas ju att det blir ett bra effekt på miljön. Dessutom köper många kunder en plastkorg istället, berättar Per Eriksson, säljchef på Stora Coop i Umeå.
Hör Per och kunderna om den nya plastkasseskatten i klippet ovan.