Enligt Bolidens logistikchef Alexander Lindfors handlar det om vissa båtar kan bli liggande längre vid kaj vid lastning och lossning.
– Som det fungerar idag har vi ju ett avtal som innebär att båtarna får ligga en viss tid och om man till exempel inte klarar lossningen på den tiden brukar vi ta ut folk på övertid, berättar han.
Övertid har varit esset
Det händer framförallt på kvällar, nätter och helger. Båtarna, i snitt ungefär 4-6 i veckan, går visserligen efter tidtabell, men det är enligt honom inte alltid lätt att hålla den med tanke på till exempel isläget.
– Att ta in folk på övertid har varit vårt ess i rockärmen som vi nu inte kan använda, konstaterar Alexander Lindfors.
”Inte lägga alla ägg i samma korg”
Företaget koncentrerar sig nu på att i första hand klara varslet fram till 6 februari på ett så bra sätt som möjligt.
– Sett ur det korta perspektivet kan vi hantera det här på ett bra sätt eftersom vi har lärt oss att inte lägga alla ägg i samma korg utan använder olika transportslag och har ett in- och utflöde även via tåg och lastbilar.