Berno Jonsson har knäckt säljarnas metoder för att få kunderna att öppna plånboken. Foto: SVT

Se säljarna avslöja sina knep för SVT:s reporter

Uppdaterad
Publicerad

På årets Noliamässa i Umeå finns alla typer av säljare. En del hojtar och ställer till en riktig show, andra låter produkten tala för sig själv och kommer med torra fakta. I klippet ovan drar säljarna sina bästa knep för SVT:s Berno Jonsson.

Hängselbyxorna och kepsen är på. Med sot i ansiktet som om han just avslutat ett riktigt jobbpass och med sina valkiga händer visar han hur borrarna kan äta sig igenom järn, betong, sten och glas utan att ta skada.

– Är det rätt publik som är intresserade då drar jag min föreställning annars struntar jag i det. Ofta går folk bara iväg fast jag gett allt men sådant får man ta. Vissa dagar säljer man kanske för hundratusen kronor och då känns det naturligtvis bra, säger Lars Westin som kommer från Docksta i Ångermanland.

”Vill inte var för pushig”

En plats på Noliamässan kan kosta allt från 15000 till flera hundratusen kronor beroende på hur mycket man vill ställa ut. Det gäller att vässa argumenten och sälja ordentligt om det ska löna sig att stå på mässan.

– Jag försöker vara lugn och så gäller det att låta kunden känna och ta på produkten och känna själv, säger Sheila Pjevic som säljer träskor med en fjäder i hälen som ska avlasta och ge snyggare hållning. Jag vill inte var för pushig, säger hon.

LÄS MER: Besökare swishar sig fram på Nolia

I en monter ligger mängder av godisremmar.

– Jag behöver inte sälja med en massa argument. Det här säljer sig självt då folk vet vad det är och är sugna på godis, säger Monica Englund från Örebro.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.