Skellefteå AIK vill locka fler till matcherna

Publicerad

Skellefteå AIK firar 75 år med tårta och matchkalas på lördag då SHL-säsongen sparkar igång. Men både SHL och AIK kämpar med ett sjunkande publiksnitt.

Nu gör AIK nya försök att locka tillbaka fansen till arenan. Fansen är många och trogna och laget har levererat ett par SM-guld och finalspel nästan varenda säsong i SHL. Men samtidigt hittar färre och färre till Arenan.

Hård konkurrens av den bekväma tv-soffan

Drygt 600 färre går i snitt på Skellefteå AIK:s hemmamatcher jämfört med för tio år sedan.

– Folk har mycket att göra. Det är en fråga om att få tiden att räcka till, säger Skellefteå AIK:s marknad- och försäljningschef Håkan Billing.

Konkurrensen från det bekväma med att följa matchen från tv-soffan och i strömmande tjänster är svår.

Sänker priset på veckobiljetterna: ”Framförallt måste vi spela bra”

Nu försöker AIK lägga så många matcher som möjligt på sen helgtid. De sänker priset något på veckobiljetterna. Det blir fler hockeybussar och efter match ska fans få möjlighet att träffa hela laget.

– Men framförallt måste vi spela bra hockey och ge bra underhållning till publiken, säger Håkan Billing.

Ett par tusen säsongsbiljetter har sålts fram till idag. Till helgens drabbning mot Rögle hade det vid lunch på fredag sålts ungefär 4 500 biljetter.

Publik hemma Skellefteå AIK

Visa

Säsong / Publiksnitt hemma

2017/2018: 4642

2016/2017: 4686

2015/2016: 5042

2014/2015: 5030

2013/2014: 5225

2012/2013: 5196

2011/2012: 5078

2010/2011: 4994

2009/2010: 4892

2008/2009: 5294

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer