Nu gör AIK nya försök att locka tillbaka fansen till arenan. Fansen är många och trogna och laget har levererat ett par SM-guld och finalspel nästan varenda säsong i SHL. Men samtidigt hittar färre och färre till Arenan.
Hård konkurrens av den bekväma tv-soffan
Drygt 600 färre går i snitt på Skellefteå AIK:s hemmamatcher jämfört med för tio år sedan.
– Folk har mycket att göra. Det är en fråga om att få tiden att räcka till, säger Skellefteå AIK:s marknad- och försäljningschef Håkan Billing.
Konkurrensen från det bekväma med att följa matchen från tv-soffan och i strömmande tjänster är svår.
Sänker priset på veckobiljetterna: ”Framförallt måste vi spela bra”
Nu försöker AIK lägga så många matcher som möjligt på sen helgtid. De sänker priset något på veckobiljetterna. Det blir fler hockeybussar och efter match ska fans få möjlighet att träffa hela laget.
– Men framförallt måste vi spela bra hockey och ge bra underhållning till publiken, säger Håkan Billing.
Ett par tusen säsongsbiljetter har sålts fram till idag. Till helgens drabbning mot Rögle hade det vid lunch på fredag sålts ungefär 4 500 biljetter.