Foto: Leif Henningsson, SVT

Sorseleborna kör mest bil i länet – flera vill se sänkt bensinpris

Uppdaterad
Publicerad

En Sorselebo kör omkring 300 mil längre per år än en Umeåbilist, visar siffror från myndigheten Trafikanalys, Trafa. Många på landsbygden tycker samtidigt att bensinpriset är alldeles för dyrt.

– Det är långa avstånd och många som pendlar. Vi är helt beroende av bil, säger kommunalrådet Kjell Öjeryd (V).

860 mil per person jämfört med 570 mil – boende i Sorsele kör betydligt längre än en Umeåbo i snitt. Det visar siffror från Trafa som länsstyrelsen sammansatt.

Kommunalrådet Kjell Öjeryd (V) förklarar att många invånare i Sorsele bor utanför centralorten och pendlar långa avstånd till jobbet.  

Sverige möts: Bensinen

– Kollektivtrafiken fungerar inte för arbetspendling, så det är förståeligt, säger han.

De flesta som SVT frågat anser också att drivmedelspriserna är höga. Jämfört med stadsbor så är boende i landsbygdskommuner mer överens i den frågan, visar en undersökning som SVT gjort med Novus.

– Det är åt helsike för högt. Priset är väl en sak, men det är väl skatterna som är höga i sammanhanget, säger Krister Abrahamsson i Sorsele.

Andra kör lika långt

Men även om en Sorselebo enligt statistiken kört mest av länsborna fyra år i rad, så kör boende i andra länskommuner i princip lika långt. Det är inte uteslutande ett landsbygdsfenomen. Boende i pendlingskommunen Nordmaling kör lika långt som Vilhelminaborna.

– Generellt sett kan man säga att det är personer som bor utanför tätorter som åker mycket bil och speciellt i kommuner som ligger som satelliter till lite större kommuner, säger Maria Börjesson, forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Umeå och Skellefteå står för 70 procent av trafiken

Umeåbor sticker ut i statistiken. Här körs överlägset minst mil per person. Förklaringen är inte så enkel som att det går fler bussar.

– En attraktiv kollektivtrafik minskar inte bilresandet. Det är en väldigt svag koppling däremellan. Sedan 2017 har bilresandet i landet ökat 10 procent ungefär. Samtidigt har kollektivtrafikresandet ökat 20-22 procent, säger Maria Börjesson.  

Är det ett problem att vi åker mer bil? 

– Det beror på vem du frågar. Bilresandet i sig ger ju stora nyttor och möjligheter. Folk kan inte bo utanför tätorterna utan bil egentligen, men själva utsläppen är ju ett problem, säger Maria Börjesson.

Tillsammans körde Västerbottningarna över 181 miljoner mil bil under 2018. Umeå- och Skellefteåbor stod tillsammans för nära 70 procent av trafiken.

Den här frågan är en del av projektet Sverige möts. För att få veta mer kan du antingen svara på frågan eller gå in på Sverige möts hemsida.

Så många mil körde en person i snitt under 2018

Sorsele: 860 mil per invånare

Dorotea: 840 mil

Storuman: 836 mil

Nordmaling: 833 mil

Vilhelmina: 833 mil

Robertsfors: 826 mil

Lycksele: 826 mil

Malå: 822 mil

Åsele: 806 mil

Bjurholm: 800 mil

Norsjö: 787 mil

Vindeln: 781 mil

Vännäs: 753 mil

Skellefteå: 712 mil

Umeå: 570 mil

Uppgifterna om hur långt människor kör i snitt bygger på körsträcka per bil registrerad i en kommun eller län, oavsett var den har kört. Uppgifterna avser även bilar ägda av juridiska personer, registreringskommun inte alltid är samma som stationeringskommun. Statistiken bygger på var bilen var registrerad vid slutet av året.

Källa: Trafikanalys

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sverige möts: Bensinen

Mer i ämnet