Foto: TT/Montage

Stora utsläpp genom Umeå Airport

Uppdaterad
Publicerad

Obbolafabriken, Dåvamyrans kraftvärmeverk. Båda är tunga koldioxidbovar i Västerbotten som tillsammans släpper ut över hundra tusen ton koldioxid varje år. Men värre ändå är flyget.

Bara från Umeå Airport blåser flyget ut över 104 tusen ton koldioxid. Varje år. Med hjälp av en räknesnurra från FN:s flygorgan ICAO kan vi räkna ut den total utsläppsmängden koldioxid vårt resande medför, per resenär.

Varje gång vi flyger Umeå-Stockholm släpper vi ut nära 80 kilo av denna växthusgas som skadar luften vi andas och ökar värmen på jorden.

Enorma mängder koldioxid

Flyger vi långcharter till exempel, då fyller vi luften med sex gånger mer av denna växthusgas. En thailandsresa kostar lika mycket förorenad luft som utsläppet från en personbil under ett helt år.

Siffrorna förskräcker resenären Pernilla H Pettersson.

– Det är alldeles förskräckligt, men jag tror inte att det är möjligt att ta tåget till exempel, i så fall skulle jag behöva mer tid.

Hon väljer bort tåget eftersom det ofta är dyrare och tar längre tid, den kombinationen är inte attraktiv.

Varnar för miljöboven – flygplan

Trafikforskarna varnar för att svenskarnas flygresor är på väg att bli största miljöboven, men att från ökat flygutsläpp varna mot flygande är för snävt tänkt, menar flygplatschefen i Umeå, Bengt-Ove Lindgren.

– Nu höjer man varningsklockor för att flyget kommer att eskalera, men då har man inte tittat på den effektivisering som faktiskt sker vad gäller motorer och flygbränslen.

Alternativbränslen, alternativen till dagens fossila bränslen, är en politisk fråga. Liksom det politiska stödet från kommunen som förra året beviljade Umeå Airport 15 miljoner kronor.

Så här har vi tagit fram siffrorna

Siffrorna från Skellefteå flygplats anger att det är charterflygen till olika orter i Turkiet som belastar luften mest. Enkelresan till Antalya som exempel, belastar skellefteåresenären med nära 300 kilo koldioxid. Totalt släpper flygandet från Skellefteå årligen ut nära 30 tusen ton. Umeå flygplats bidrar med nära fyra gånger mer.

Underlaget för CO2-utsläpp per resenär finns på Transportstyrelsens hemsida och själva beräkningarna har tagits fram via International Civil Aviation Organization ICAO. Koldioxidutsläppet, anges i flygresa/capita.

Detta är ungefärliga beräkningar, utsläppen per capita är inte exakta utan bygger på schabloner. Uppgifterna från resandet till och från Umeå är som exempel inte exakta utan svarar mot denna mallberäkning, bland annat därför att uppgifterna från Umeå är företagshemligheter.

Stockholmsresandet har vi således beräknat utifrån 1/3 till Bromma 2/3 till Arlanda.

Genomsnittsutlandsresenären flyger till Kanarieöarna, destinationen är i avstånd, flygplan och passagerartäthet snittet av samtliga kalkylerade resor från Umeå till utlandet.

Kalkylatorn räknar inte ut det totala CO2-utsläppet för resor med olika flygnummer (anslutningsflyg). För att göra detta måste man beräkna utsläppsmängden för varje enskild sträcka och därefter lägga ihop dem .

Se grafik om du bläddrar bland bilderna här ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.