Bild från presentationen av Northvolts batterifabrik. Foto: Illustration av Grafik

Kan bli en av Sveriges största elenergislukare

Uppdaterad
Publicerad

Om Northvolts satsning på en batterifabrik blir verklighet så kommer den oavsett om den placeras i Västerås eller Skellefteå att bli en av Sveriges enskilt största elenergislukare. Det visar en jämförelse som SVT har gjort.

Northvolt räknar med att använda mer än 2 TWh el per år. Det är närmare två procent av den totala mängden elenergi som hela Sverige använde under förra året. Det här placerar batterifabrikens elanvändning i klass med de största industrierna i landet.

”Det är jättestora mängder energi”

Som exempel kan nämnas Boliden Rönnskär som använder totalt drygt 1 TWh energi årligen. Den samlade basindustrin i landet med bolag som till exempel SSAB, SCA och Stora Enso gör av med ungefär 40 TWh tillsammans.

Batterifabriken Northvolt

Skellefteå Kraft, som är ett av Sveriges största kraftbolag, producerar ensamt cirka 4 TWh per år. Northvolt behöver alltså hälften av den mängd el som Skellefteå Kraft gör årligen.

– Ja det är jättestora mängder energi och det finns ju ett antal sådana elintensiva anläggningar här i norra Sverige just därför att det lämpar sig väl här. Vi har god tillgång till bra energi till ett lägre pris vilket är gynnsamt för elintensiv industri, kommenterar Christoffer Svanberg som är affärsområdeschef inom affärsinnovation vid Skellefteå kraft.

Inget problem att få fram energi

För att göra ytterligare en jämförelse om vilka mängder elenergi det handlar om: nyligen invigde Skellefteå Kraft en av Europas största landbaserade vindkraftsparker i Blaiken. Den planerade batterifabriken kräver el motsvarande det som kan produceras i tre Blaiken – vilket omräknat är lika mycket som den årliga elanvändningen i en halv miljon lägenheter. Men att få fram sådana mängder är inte ett problem enligt kraftbolaget.

– Nä det är det verkligen inte, tvärtom eftersom vi har ett stort överskott av elenergi i norr och vad kan vara bättre än att använda den till att tillverka batterier, menar Christoffer Svanberg och förklarar närmare.

Enligt honom befinner vi oss i en stor omställning globalt där alla stora biltillverkare talar om hur mycket elbilar och hybrider de ska tillverka. De bilarna behöver hållbart producerade batterier, och vid produktionen av ett sådant batteri här i Sverige släpper man samtidigt ut 0,4 gram koldioxid per kilowattimme. Motsvarande siffra i Kina är, enligt honom, 900 gram koldioxid per kilowattimme.

Northvolt kan köpa sitt energibehov

Det ska tilläggas att det gäller att skilja mellan produktion och användning. Skellefteå Kraft köper också på elbörsen och säljer totalt ungefär motsvarande 7-8 TWh. Vidare kan ju bolaget Northvolt köpa sitt behov hos vilket bolag som helst.

– Men om anläggningen hamnar här, vilket vi hoppas, så har vi ju ett ansvar att ansluta den till elnätet och det i sig innebär ju att vi kan ta spillvärme därifrån och värma Skellefteå med.

Imorgon 6 oktober är sista dagen att komma med synpunkter till Northvolt på placeringen i Skellefteå.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Batterifabriken Northvolt

Mer i ämnet