Flygplansdelar lyfts upp på en bärgningsbil dagen efter den flygolycka där nio personer omkom. Foto: Erik Abel/TT

Tillverkaren varnade för misstänkta fel – inspektioner av plan rekommenderades

Publicerad

Förra året varnade flygplanstillverkaren Mahindra Aerospace att vissa delar till flygplanstypen GippsAero GA8 Airvan behövde bytas ut. Användare av flygplanet uppmanades att inspektera delar av vingfästena till utvalda modeller av GA8:an, framgår i ett dokument från tillverkaren.

Redan i maj 2018 varnade tillverkaren Mahindra Aerospace att delar till flygplanstypen GippsAero GA8 Airvan eventuellt behövde bytas ut. De hade upptäckt att en ny metod att tillverka fästena för vingstöden mot flygkroppen kunde drabbas av metallutmattning – och helt enkelt inte fullgott höll de kravspecifikationer som fanns.

Inspektioner

I direktiven som skickades ut från företaget uppmanades användare av flygplanet att inspektera vissa delar av vingfästena till utvalda modeller av GA8:an. Enligt direktiven skulle användare av flygplanen leta efter bland annat korrosion, repor, sprickor och bucklor i mekaniken och vid de skyddande lagren och i fästena. Om sådana defekter skulle upptäckas uppmanades användarna av flygplanen att byta ut fästesmekanik. Om inga defekter upptäcktes uppmanades användare ändå att utföra så kallade ”vridmoments-tester” på dem.

Användare av flygplanen uppmanades också att efter den första inspektionen göra löpande inspektioner – beroende på hur många flygtimmar planen i fråga var aktiva.

Utredning pågår

Det är också oklart om planet som störtade i söndags hade genomgått de rekommenderade inspektionerna eller inte – samt huruvida planet var av den modell av GA8:a som rekommenderades att genomgå omedelbara inspektioner.

Under presskonferensen som hölls på måndagen medgav Statens haverikommission att planet inte varit helt intakt vid nedslag. Dock fortgår utredningen och resultaten av den förväntas presenteras senare.

Enligt Transportstyrelsens hemsida gick olycksplanets luftvärdighetshandlingar ut i fredags. Men under måndagen meddelade Transportstyrelsen att olycksplanet nyligen hade genomgått kontroller och ansågs vara luftvärdigt. Granskningsbeviset, som intygar att planet var dugligt, servat och underhållet som det ska, utfärdades den 25 juni i år.

Se olycksplatsen från ovan. Foto: SVT

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Flygkraschen i Umeå

Mer i ämnet