Anita Lundmark har stuga i Umasjö och berättar för SVT att olyckor inträffar i stort sett varje år längs med sträckan, både med personbilar och tung trafik. Senast i januari var den en större olycka där en långtradare åkt av vägen och hamnat på sidan.
– Ingen person skadades då men det var ett svårt bärgningsarbete att få upp långtradaren och det ställde till med ganska mycket skador på väg och mitträcken, säger Lundmark.
Det är 90 kilometer längs med vägen och då sträckan ligger nära vatten lägger sig is över tidigt på hösten och håller sig kvar länge på våren. Med tanke på olyckorna hörde byn i somras av sig till både Länsstyrelsen och Trafikverket.
Bedömer inte utifrån antalet olyckor
Förhoppningen var att antingen få till en hastighetsbegränsning eller ett varningsmärke för olycksdrabbad väg. Den 16 september meddelade Trafikverket att man inte kommer att sätta upp ett varningsmärke längs vägen, bara drygt fyra veckor före onsdagens dödsolycka.
I Trafikverkets svar går att läsa att myndigheten inte sätter upp varningsmärken baserat på olycksstatistik utan gör en bedömning utifrån hur svår faran är att upptäcka när man färdas i den högst tillåtna hastigheten.
– Då sa jag att då får vi väl helt enkelt återkomma efter att en dödsolycka inträffat, säger Lundmark.
Den 24 september återkom även Länsstyrelsen och meddelade det inte är aktuellt med en hastighetssänkning men att ortsbornas synpunkter kommer att vägas in när myndigheten går igenom vilka hastigheter i länet som behöver ses över.
– Vi vill bara få till en förändring så att fler inte behöver sätta livet till, säger Lundmark.
Utredning pågår
På Trafikverket meddelar man att det ska göras en djupgående undersökning av olyckan och vad som orsakat den.
– Det gör vi efter varje olycka men utredningen är sekretessbelagd fram tills dess att den är klar eftersom det handlar om känsliga information, säger Camilla Hult, presskontakt på Trafikverket.
Kan ett sådant här fall leda till att man omvärderar bedömningen av ett varningsmärke?
– Jag kan inte uttala mig om just det här fallet men hittar man i utredningen något som behöver justeras kommer man säkert att göra det, säger Hult.
Hör mer om vägförhållandena på vägen i klippet ovan.