Hör stugägaren Anita Lundmark om vägförhållanden på vägen. Foto: SVT

Trafikverket sa nej till varningsskylt – fyra veckor innan dödsolyckan

Uppdaterad
Publicerad

Trafikolyckan vid Umasjö utanför Hemavan som kostade en norsk medborgare livet var inte den första längs vägen. Boende i byn har länge beklagat sig över trafiksäkerheten men fick höra så sent som i september att Trafikverket inte tänker göra något.

Anita Lundmark har stuga i Umasjö och berättar för SVT att olyckor inträffar i stort sett varje år längs med sträckan, både med personbilar och tung trafik. Senast i januari var den en större olycka där en långtradare åkt av vägen och hamnat på sidan.

– Ingen person skadades då men det var ett svårt bärgningsarbete att få upp långtradaren och det ställde till med ganska mycket skador på väg och mitträcken, säger Lundmark.

Det är 90 kilometer längs med vägen och då sträckan ligger nära vatten lägger sig is över tidigt på hösten och håller sig kvar länge på våren. Med tanke på olyckorna hörde byn i somras av sig till både Länsstyrelsen och Trafikverket.

Bedömer inte utifrån antalet olyckor

Förhoppningen var att antingen få till en hastighetsbegränsning eller ett varningsmärke för olycksdrabbad väg. Den 16 september meddelade Trafikverket att man inte kommer att sätta upp ett varningsmärke längs vägen, bara drygt fyra veckor före onsdagens dödsolycka.

I Trafikverkets svar går att läsa att myndigheten inte sätter upp varningsmärken baserat på olycksstatistik utan gör en bedömning utifrån hur svår faran är att upptäcka när man färdas i den högst tillåtna hastigheten.

– Då sa jag att då får vi väl helt enkelt återkomma efter att en dödsolycka inträffat, säger Lundmark.

Den 24 september återkom även Länsstyrelsen och meddelade det inte är aktuellt med en hastighetssänkning men att ortsbornas synpunkter kommer att vägas in när myndigheten går igenom vilka hastigheter i länet som behöver ses över.

– Vi vill bara få till en förändring så att fler inte behöver sätta livet till, säger Lundmark.

Utredning pågår

På Trafikverket meddelar man att det ska göras en djupgående undersökning av olyckan och vad som orsakat den.

– Det gör vi efter varje olycka men utredningen är sekretessbelagd fram tills dess att den är klar eftersom det handlar om känsliga information, säger Camilla Hult, presskontakt på Trafikverket.

Kan ett sådant här fall leda till att man omvärderar bedömningen av ett varningsmärke?

– Jag kan inte uttala mig om just det här fallet men hittar man i utredningen något som behöver justeras kommer man säkert att göra det, säger Hult.

Hör mer om vägförhållandena på vägen i klippet ovan.

Så svarade myndigheterna till de boende i Umasjö

Den 16 september meddelade Trafikverket att man inte kommer sätta upp ett varningsmärke och gav följande skäl:

”I en fordonsförares ansvar ingår att ta hänsyn till de förhållanden som råder längs en väg och ur trafiksäkerhetssynpunkt anpassa hastigheten till dessa. Vägens utformning, anslutande vägar, andra trafikanter, väderlek och sikt etc. medför att hastigheten, oavsett den högsta tillåtna hastigheten, måste anpassas till situationen. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna på den del av vägen som föraren kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

För kännedom har Trafikverket en mycket restriktiv hållning till varningsmärken då ett allt för frekvent användande skulle innebära att trafikanternas respekt för märket skulle minska betydligt. Det åligger samtliga trafikanter att iaktta omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor med hänsyn till omständigheterna. Hänsyn ska bland annat tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållanden.

Varningsmärken ska sättas upp när en fara är svår att upptäcka i tid för en förare som färdas med en hastighet som inte överstiger den på platsen högsta tillåtna. Trafikverket Region Nord märker inte ut sträckor efter olycksstatistik utan använder vägmärken som finns tillgängliga i vägmärkesförordningen, VVFS 2007:305/TSFS 2010:172.

Vi kommer därför inte sättas upp ett varningsmärke för olycksdrabbad väg.”

Den 24 september meddelade Länsstyrelsen att inte heller en hastighetsbegränsning var aktuell:

”Länsstyrelsen kan enligt trafikförordningen meddela lokala trafikföreskrifter, t.ex. om hastighetsbegränsning. Det är myndigheten som självständigt har att bedöma om ett ärende ska inledas för att utreda behovet av föreskrifter.

Länsstyrelsen har tagit emot ert förslag till ändring av hastighet på väg E12 genom byn Umasjö, Storumans kommun. Det är i dagsläget inte aktuellt att närmare utreda hastigheten på sträckan, men vi kommer att väga in era synpunkter när vi går igenom vilka hastigheter i länet som behöver ses över. Vi tackar för dina synpunkter.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.