Stödet som höll bronosen uppe, en så kallad ”King pin”, drogs ner i samband med broraset och hänger nu i vajrar från bron. Till höger ser man hur den stod innan lanseringen av brodelarna. Foto: SVT / Jan Danielsson

Efter broraset i Umeå: ”Det går bra men långsamt”

Uppdaterad
Publicerad

Inte mycket har hänt sedan en balk rasade ner förra tisdagen från Västra länkens brobygge över Umeälven. Bygget är stoppat och planen är att fästa brodelen mot brofästet för att kunna inspektera skadorna.

Trafikverket jobbar just nu med att säkra balken och att få bort allt bråte från älven.

– Det går bra, men långsamt. När den här brodelen är säkrad kan vi jobba med den och även jobba under bron och med de saker som nu ligger i vattnet, säger Peter Jonsson, presskommunikatör på Trafikverket.

Västra länken

Tanken är att svetsa fast balken mot det befintliga brofästet på land för att sen kunna se vilka skador som finns på både delen och på bron, detta arbete kommer att starta inom de närmaste dagarna.

– Man vill ju ha svar på frågorna: ”Hur stora är skadorna”, ”Hur lång tid kommer det att ta”, ”Vad kommer det att kosta”. Men i nuläget sitter vi bara och gissar, säger Peter Jonsson.

Han fortsätter:

– Självklart fick vi byta fokus, att bygga en bro när en sån här sak händer kommer att ta längre tid än vad som var beräknat, dessvärre kan vi inte i dagsläget säga hur mycket längre tid det kommer att ta. Vi har fått flytta fokus från att färdigställa bron till att hitta vägar att jobba oss runt den här olyckan som nu hände.

”Konsekvenserna av ett misslyckande är ödesdigra”

Innan olyckan, i början av augusti, sa projektledaren Gerhard Barrestål att de hade kommit in i en kritisk fas i brobygget, lanseringen:

”Det är ingen vardagslansering. Det är en väldigt stor stållåda som ska lanseras ut 103 meter över älven. Konsekvenserna av ett misslyckande är ödesdigra”.

Och det var just i samband med lanseringen, eller framskjutandet, av en brosektion som bron gled av landfästet och stödet som höll uppe brons nos, en så kallad ”Kingpin” lossnade och drogs ner i älven, fortfarande hängandes i vajrarna från bron.

Komplex process – ”Stor rasrisk”

Enligt Trafikverket finns det en stor rasrisk i slänterna och bron är inte säker. De ber allmänheten att respektera avspärrningar och skyltning:

”Nu börjar det mödosamma arbetet med att hantera bron som ligger draperad på två av stöden i älven och har glidit av landfästet. Det är en mycket komplex uppgift då bron ligger på stöd cirka 40 meter upp i luften, över en strömmande älv, nedströms ett av Europas största vattenkraftverk (som vid extremt läge kan behöva nödtömmas). Den utlagda brodelen väger 1 400 ton, vilket i sig är en utmaning att hantera. Branta och instabila slänter ger dåligt stöd till lyftkranar. Initialt måste statusen och eventuella skador på brostöden och brodelen noggrant inventeras och eventuella åtgärder planeras utifrån det. Umeåprojektet står inför en av sina största utmaningar, men vi är evigt tacksamma att ingen förolyckades eller skadades svårt.”, skriver Trafikverket på sin hemsida.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Västra länken

Mer i ämnet