Trafikverket jobbar just nu med att säkra balken och att få bort allt bråte från älven.
– Det går bra, men långsamt. När den här brodelen är säkrad kan vi jobba med den och även jobba under bron och med de saker som nu ligger i vattnet, säger Peter Jonsson, presskommunikatör på Trafikverket.
Tanken är att svetsa fast balken mot det befintliga brofästet på land för att sen kunna se vilka skador som finns på både delen och på bron, detta arbete kommer att starta inom de närmaste dagarna.
– Man vill ju ha svar på frågorna: ”Hur stora är skadorna”, ”Hur lång tid kommer det att ta”, ”Vad kommer det att kosta”. Men i nuläget sitter vi bara och gissar, säger Peter Jonsson.
Han fortsätter:
– Självklart fick vi byta fokus, att bygga en bro när en sån här sak händer kommer att ta längre tid än vad som var beräknat, dessvärre kan vi inte i dagsläget säga hur mycket längre tid det kommer att ta. Vi har fått flytta fokus från att färdigställa bron till att hitta vägar att jobba oss runt den här olyckan som nu hände.
”Konsekvenserna av ett misslyckande är ödesdigra”
Innan olyckan, i början av augusti, sa projektledaren Gerhard Barrestål att de hade kommit in i en kritisk fas i brobygget, lanseringen:
”Det är ingen vardagslansering. Det är en väldigt stor stållåda som ska lanseras ut 103 meter över älven. Konsekvenserna av ett misslyckande är ödesdigra”.
Och det var just i samband med lanseringen, eller framskjutandet, av en brosektion som bron gled av landfästet och stödet som höll uppe brons nos, en så kallad ”Kingpin” lossnade och drogs ner i älven, fortfarande hängandes i vajrarna från bron.