En del av vingen från planet som kraschade på ön Stor-Sandskär i Umeå. Foto: SVT

Transportstyrelsen: Inte för många passagerare på planet

Uppdaterad
Publicerad

Planet som störtade i Umeå igår hade giltiga handlingar och hade inte för många personer ombord. Det säger Transportstyrelsen. Under måndagskvällen meddelar de även att de två övriga svenska flygplan, av samma modell som planet i Umeå, kommer att ställas på marken.

Flygplanstypen GippsAero GA8 Airvan används ofta för fallskärmshoppning. Planet är normalt anpassat för åtta personer. Men det plan som igår kraschade på ön Storsandskär i Umeå var modifierat och därmed är det inget problem att ta ombord nio personer, säger Christer Wikström, flygteknisk inspektör vid Transportstyrelsen.

– Man sätter bland annat dit handtag och tar bort stolar. Ett plan som är anpassat för fallskärmshoppning har inte en begränsning i antal passagerare utan istället gör man en vikt- och balansberäkning så att det inte är överlastat eller är baktungt till exempel.

Flygkraschen i Umeå

Administrativ miss

I Sverige finns ytterligare två plan av samma typ, som nu fallskärmsklubbarna väljer att ställa på marken.

– Ett finns i Anderstorp och ett i Linköping, säger Christer Wikström.

Under måndagskvällen går även Transportstyrelsen ut och meddelar att planen inte ska användas, tills dess att utredningen av olyckan är klar.

”Som en skyddsåtgärd har Transportstyrelsen i dag beslutat att de återstående två flygplan av samma modell som finns i det svenska luftfartygsregistret kommer att ställas på marken”, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

”En eftersläpning i systemet”

Ett plan ska alltid ha luftvärdighetshandlingar ombord. Enligt Transportstyrelsens hemsida gick olycksplanets luftvärdighetshandlingar ut i fredags, men enligt Christer Wikström är det bara en administrativ miss.

– Det var en eftersläpning i systemet, vi har fått in dokumenten och planet hade godkänt för att flyga till nästa år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flygkraschen i Umeå

Mer i ämnet