Flygplanstypen GippsAero GA8 Airvan används ofta för fallskärmshoppning. Planet är normalt anpassat för åtta personer. Men det plan som igår kraschade på ön Storsandskär i Umeå var modifierat och därmed är det inget problem att ta ombord nio personer, säger Christer Wikström, flygteknisk inspektör vid Transportstyrelsen.
– Man sätter bland annat dit handtag och tar bort stolar. Ett plan som är anpassat för fallskärmshoppning har inte en begränsning i antal passagerare utan istället gör man en vikt- och balansberäkning så att det inte är överlastat eller är baktungt till exempel.
Administrativ miss
I Sverige finns ytterligare två plan av samma typ, som nu fallskärmsklubbarna väljer att ställa på marken.
– Ett finns i Anderstorp och ett i Linköping, säger Christer Wikström.
Under måndagskvällen går även Transportstyrelsen ut och meddelar att planen inte ska användas, tills dess att utredningen av olyckan är klar.
”Som en skyddsåtgärd har Transportstyrelsen i dag beslutat att de återstående två flygplan av samma modell som finns i det svenska luftfartygsregistret kommer att ställas på marken”, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.
”En eftersläpning i systemet”
Ett plan ska alltid ha luftvärdighetshandlingar ombord. Enligt Transportstyrelsens hemsida gick olycksplanets luftvärdighetshandlingar ut i fredags, men enligt Christer Wikström är det bara en administrativ miss.
– Det var en eftersläpning i systemet, vi har fått in dokumenten och planet hade godkänt för att flyga till nästa år.