Problemet med bilmålvakter är störst i storstäderna. Foto: Janerik Henriksson, TT

Trots misstänkta bilmålvakter – inga riktade insatser i länet

Publicerad

Bekymret med så kallade bilmålvakter kostar den svenska staten miljardbelopp i obetalda trafikförsäkringsavgifter och andra fordonsrelaterade skulder. Men i Västerbotten pågår inga riktade insatser för att hitta misstänkta bilmålvakter. 

Problemet med bilmålvakter, personer som registrerats som ägare för att den verklige ägaren ska undvika skatter och avgifter, är störst i storstäderna Malmö, Göteborg och Stockholm.

Under år 2018 uppgick den samlade skulden i landet till över fyra miljarder kronor, enligt en uträkning från Trafiksäkerhetsföreningen.

Kvinna i länet äger 222 fordon

Värst är en man skriven i Malmö som äger 3 630 fordon. I Västerbotten finns sju personer registrerade på Transportstyrelsens lista över privata ägare med över 100 fordon var. En kvinna utan personnummer med adress i norra länsdelen äger 222 fordon enligt den senaste listan från 2019. Samma kvinna finns registrerad i 37 fordonsärenden hos Kronofogden.

En man i länet som äger 112 fordon återfinns hos Kronofogden i totalt 183 ärenden, varav 24 som rör fordon.  

– Men att som privatperson äga många bilar behöver inte betyda att personen i fråga är bilmålvakt, enligt Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen. Det kan helt enkelt vara personer med väldigt stort bilintresse. De som arbetar med problematiken kring bilmålvakter är kommun och polis, men i Västerbotten finns det för närvarande ingen riktad insats mot misstänkta bilmålvakter.

”Svårt att komma åt dem”

Enligt Anders Lind, handläggare på Västerbottenspolisens regionkansli, så är problemet relativt litet i länet. Men det händer då och då att polisen beslagtar bilar med många ärenden hos Kronofogden.

– Vi har ju inte den problembild som finns i södra Sverige men vi har kunskap om problemet, säger Anders Lind och tillägger att han nyligen jagat en misstänkt bilmålvakt.

– Men jag fick inte tag på honom tyvärr och det är ofta svårt att komma åt dem, berättar Anders Lind.

Lagändring kan bli aktuell

Begreppet bilmålvakt används om personer som av någon anledning går med på att registreras som ägare till ett fordon i stället för fordonets verklige ägare. Genom att använda en bilmålvakt slipper fordonets verklige ägare betalningsansvar för fordonsrelaterade skatter och avgifter.

Näringsdepartementet lade 2018 fram ett förslag för att komma åt bilmålvakter. Bland annat föreslås att det ska bli svårare att registrera en bilmålvakt som ägare till ett fordon. Vidare kan fordon med obetalda parkeringsböter om minst 5 000 kronor beläggas med körförbud. Det ska i så fall gått minst ett halvår sedan beloppet skulle ha betalats. Utredaren vill också att polisen får utökade befogenheter att kunna beslagta och forsla bort bilar med skulder.

Om lagändringarna blir verklighet skulle de börja gälla från och med 1 april.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.