Kvinnan köpte ett par örhängen i 18 karat guld täckta med kristaller till sin dotter när hon fyllde 20 år. Men smyckena hann inte användas länge. Tio månader senare lossnade kristaller från örhängena och de reklamerades till företaget.
Gjorde reklamation och anmälan
Företaget hävdade då att de endast har sex månaders garanti på örhängen och efter det räknas skador på smycken som slitage. Då kvinnan inte fick ersättning eller nya örhängen efter att ha reklamerat dem anmälde hon smyckesföretaget till Allmänna reklamationsnämnden.
Enligt nämndens bedömning borde örhängena ha hållit längre tid utan att tappa kristaller i den utsträckning som skett. Örhängena anses ha använts under vanlig användning, det vill säga hängandes i öron.
Rekommenderar 680 kronor i ersättning
Då ersättning inte skett inom rimlig tid efter reklamationen menar nämnden att kvinnan har rätt att häva köpet. Kvinnan har också rätt till ersättning för de kostnader som hon la ut när hon returnerade varan vid reklamationen.
Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar företaget att låta kvinnan häva köpet och betala tillbaka 680 kronor till kvinnan, vilket täcker summan 598 kronor som örhängena kostade och de 82 kronor som kvinnan la ut för frakten.