Dick Larsson, mattelärare och uppfinnare, i Lycksele anmäler Unionen till Konsumentverket. Foto: TT/SVT

Unionen anmäls efter otydligheter i marknadsföring

Publicerad

Mer än 1,5 miljoner svenskar har en inkomstförsäkring som i många fall inte håller vad den lovar. Dick Larsson från Lycksele anmäler nu fackförbundet Unionens marknadsföring av inkomstförsäkringen för arbetslösa till Konsumentverket eftersom han menar att den bryter mot lagen.

Dick Larsson i Lycksele är uppfinnare och mattelärare och det var när han tidigare sa upp sig och tillfälligt blev arbetslös som han upptäckte att många av fackförbundens hemsidor utlovar en ersättning på 80 procent av den tidigare inkomsten – men detta stämmer inte alltid.

– Det är ju jätteallvarligt att folk i allmänhet tror att de ska få en summa ersättning och så får de 1000-1300 kronor mindre, kommenterar Dick Larsson som berättar att kritiken gäller de flesta fackförbunden men att han väljer att anmäla ett i förhoppning om att alla sedan ska tvingas ändra sin information.

”Tar till oss av kritiken”

SVT berättade i april i en serie reportage att många har en inkomstförsäkring som i många fall inte håller vad den lovar i marknadsföringen på nätet. Då svarade bland andra Unionens försäkringsvd Patrik Nygren så här:

– När det nu lyfts så tar vi till oss av kritiken och funderar på hur kan vi bli tydligare i vår information.

”Handlar om grundläggande principer”

Några månader senare sitter Dick Larsson i sommarstugan och undrar varför fackförbunden och försäkringsbolagen ännu inte förändrat sin information, och nu har han bestämt sig för att själv agera.

– Det här handlar om grundläggande principer som berör så oerhört många människor i det här landet.

Unionens försäkrings vd Patrik Nygren har ännu ingen uppfattning om anmälan eftersom han inte hunnit se den.

– När den når oss får vi ta ställning. Rent generellt ser ju bolaget tillsammans med förbundet fortlöpande över kommunikationen kring inkomstförsäkringen och i dagsläget är vi trygga med den information som ges, men vi har ju inte gjort någon förändring av själva beräkningsmodellen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.