Trafikmängd är den avgörande faktorn när Trafikverket beslutar vilken typ av halkbekämpning som ska bedrivas på en väg.
Men när vägarna mellan Umeå och Holmsund bytte vägnummer valde man att enbart salta på södra sidan av älven för att Holmsundsborna ska kunna välja om man vill köra på saltad väg eller inte.
– Det är som av gammal hävd, säger Claes Dahlgren som är Trafikverkets projektledare för driftområde Umeå Norra där väg 531, även kallad ”Holmsundsvägen” eller ”gamla E12” ingår.
”Holmsundsvägen” ofta isig och guppig
Detta har lett till att vägen på norra sidan oftast är i sämre skick när väglaget är besvärligt.
– Vi har svårt att hålla jämnheten på den utifrån att isen fryser fast i vägen, säger Claes Dahlgren.
Allt mindre salt
Enligt honom har Trafikverket totalt sett minskat mängden salt som de lägger ut på vägarna och även om andelen halkiga dagar tros öka så behöver det inte innebära att det kommer att saltas mer.
– Vi ska främst se på hur och när vi använder oss av saltet, säger Claes Dahlgren.
I klippet hör du några Holmsundsbor berätta om hur de avgör vilken väg de ska köra, samt varför Trafikverket inte saltar ”Holmsundsvägen”.