Hör Tomas Nordfjell, professor i skogsteknologi vid Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå, förklara mer om syftet med studien och se vältskyddet på fyrhjulingen. Foto: SVT

Ny studie ska ge färre dödsolyckor med fyrhjulingar

Uppdaterad
Publicerad

Intresset för fyrhjulingar har ökat stort och antalet registrerade fordon har fyrdubblats under tio år. Eftersom fyrhjulingar välter ganska lätt så har de blivit en av våra mest olycksdrabbade fordon, nu ska en ny studie vid Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå undersöka användarens acceptans för vältskydd.

SLU söker efter 50 stycken fyrhjulingsanvändare som vill delta i studien. Man får till ett reducerat pris köpa ett vältskydd mot att man under ett års tid använder sin fyrhjuling med vältskyddet och sen berättar hur det har varit att ha vältskyddsbågen monterad.

– Är det hindrande med vältskyddsbågen på nåt sätt? Tycker man att det ser fult ut? Vi är intresserade av både negativa och positiva synpunkter, säger Tomas Nordfjell, professor i skogsteknologi vid SLU i Umeå.

Fyrhjulingsolyckor i Västerbotten

Han tror att det på sikt kommer ett lagkrav på vältskydd för fyrhjulingar, men att det kan dröja några år. I dagsläget är det bara i Australien som man inte får köra utan vältskydd.

Hör Tomas Nordfjell förklara mer om syftet med studien och se vältskyddet i videon ovan.

Dödsfall fyrhjulingar

  • Årligen omkommer 8-9 personer på fyrhjulingar, de flesta på väg
  • 9 av 10 dör i singelolyckor
  • 7 av 10 omkom till följd av att fyrhjulingen välte
  • 4 av 10 dog till följd av huvudskador men hjälmanvändningen vid dödsolyckorna är låg
  • 7 av 10 omkomna förare var alkohol- eller drogpåverkade

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fyrhjulingsolyckor i Västerbotten

Mer i ämnet