Ytterligare försening för fjärrstyrd flygledning i Umeå

Publicerad

Projektet med en fjärrstyrd flygledning av flygplan vid Umeå aiport försenas ytterligare. Tanken var att fjärrstyrningen skulle driftsättas i slutet av i år, men nu förskjuts det ännu än gång.

Det är fyra flygplatser som ingår i projektet där flygledningen ska skötas från Stockholm och totalt försenas projektet med ett år. 

Enligt Ulf Thibblin, teknisk direktör på Luftfartsverket, så är det flera olika anledningar till att projektet försenas, men det har ingenting med säkerheten att göra utan flera faktorer spelar in.

– Det är svårt att förutse allting. Tar vi flygplatsdelen så gör leverantören en typ av besiktning av varje flygplats där de beräknar tid och kostnad, men det kan man bara göra till en begränsad del, säger han. 

Vad den nya förseningen kostar vill inte Luftfartsverket svara på och hänvisar till affärshemligheter, men i mars förra året rapporterade SVT Nyheter Västerbotten om förseningar för projektet och då beräknades den förseningen öka kostnaden för projektet med fjärrstyrd flygledning med 60 miljoner kronor enligt en intern rapport som Sveriges Radios program Kaliber tagit del av. 

Hör i videon ovan Ulf Thibblin förklara vad mer som gör att projektet försenas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.