I dag har Mittuniversitetet i Östersund och Sundsvall drygt 700 studenter som på ett eller annat sätt har behörighet till pedagogiskt stöd. Efter pandemin har intresset ökat och fler ansöker om riktat pedagogiskt stöd.
– Vi såg att det blev en stor omställning i samhället och att ansökningarna om olika stöd ökade drastiskt. Det här är något som lärosätet kommer få se mer av på campus, säger Robin Zetterberg, mentor på riktat pedagogiskt stöd på Mittuniversitetet i Sundsvall.
Intyg för stöd
För att bli beviljad pedagogiskt stöd krävs ett intyg på en varaktig funktionsnedsättning. Därefter kan studenterna få tillgång till hjälpmedel, exempelvis anteckningsstöd där en annan elev anteckningar under föreläsningen.
– Det finns även möjligheter att tentera på ett annat sätt. Tillexempel kan de få längre tid på tentamen, att man får sitta i egen sal, eller göra om tentan till muntlig. Där är det bra att vi inte är låst till bara en lösning, säger Robin Zetterberg.
Dyslexiveckan
Under veckan uppmärksammar dyslexiförbundet läs- och skrivsvårigheter i årets tema ”Allas rätt till läsning”.
Robin Zetterberg tycker att det är viktigt att prata om diagnosen för att slippa stigmatiseringen.
– Utifrån ett samhällsperspektiv är det jättebra att vi uppmärksammar olika typer av funktionsnedsättning och just läs- och skrivsvårigheter. Vi ser ju att antalet diagnoser ökar, säger Robin Zetterberg.
Se mer i klippet ovan.