När regeringen bestämde att de flesta företag och föreningar i Sverige skulle anmäla verklig huvudman bestämde man också att registreringen skulle göras elektroniskt, om det inte fanns särskilda skäl.
Snåla med dispenser
Bolagsverket, som är den myndighet som ansvarar för registreringen, har därför en tjänst för detta på sin sajt. Men JO fick då flera anmälningar om nyordningen från privatpersoner. De menade att de skulle tvingas att införskaffa dator, internetanslutning och e-legitimation för att kunna fullgöra sina lagstadgade skyldigheter. Detta är inte är rimligt menade de och klagade även på att Bolagsverket varit snåla med dispenserna från elektronisk registrering.
Kritisk på flera punkter
Chefsjustitieombudsman Elisabeth Rynning är efter en utredning kritisk mot Bolagsverkets hantering av frågan på flera punkter. Hon konstaterar nu i sitt beslut att det är en självklarhet att de enskilda som berörs måste få tillfredsställande information om möjligheten till dispens. Bolagsverket anses ha utformat sitt informationsmaterial på ett bristfälligt sätt.
I beslut om att inte ge dispens har Bolagsverket dessutom svarat att dispens endast ges ”om företrädarna inte kan få svensk e-legitimation eller inte kommer åt internet”. Formuleringen är enligt JO mening missvisande eftersom det som anges endast är två exempel på vad som kan utgöra särskilda skäl. Berörda handläggare har inte heller haft tillräcklig kunskap om hur den införda dispensbestämmelsen skulle tillämpas. ”Det är givetvis inte acceptabelt”, menar JO.
Dispens måste finnas elektroniskt
Att digitalisering av myndighetskontakter inte alltid är så lätt förstår man när Bolagsverket nu också får kritik för att blanketten om dispens från elektronisk registrering inte funnits tillgänglig på myndighetens webbplats.