Drabbad av oseriösa säljare

Uppdaterad
Publicerad

Det finns många som har drabbats av oseriösa telefonförsäljare, det visar en granskning som SVT har gjort. En av dom är Dagny Asplund från Brunflo.

Dagny Asplund blev uppringd av en telefonförsäljare från Ringia, som lovade sänkt pris om hon bytte abonnemang. Men i stället byttes hennes makes nummer ut mot ett företagsabonnemang.

– När telefonsäljaren ville spela in uppmanade han mig att säga mit företagsnummer, men när jag uppgav att jag inte hade något företag sa han att telefonnumret räknades som företagsnummer, berättar hon.

SVT granskar försäljningsmetoder

När hennes make Sten ville bryta kontraktet, fick de höra att de inte hade någon ångerrätt eftersom det var ett företagsabonnemang. Det skulle kosta 4.000 att bryta avtalet.  Dagny godkände kontraktet, men blev fundersam varför de frågade om företagsabonnemang. Dagny har inget företag, däremot har paret Asplund ett skogsskifte.

SVT granskar

Vill du bidra till vår säljgranskning med din berättelse, som kund, säljare eller i någon annan egenskap? Gör det här!

Följ granskningen här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet