Flitiga pantare i Västernorrland

Publicerad

Panten infördes 1984 för att minska nedskräpningen, nu handlar det om resurshushållning. i Västernorrland har vi en miljard pantade förpackningar på 35 år.

I 35 år har vi burit våra tomburkar och tio år senare våra PET-flaskor till affären. Returpack uppskattar att Västernorrlänningarna har pantat en miljard flaskor och burkar under de 35 år som pantsystemet funnits.

Det förs noggrann statistik över hur vi pantar och enligt Returpack finns Västernorrland på sjätte plats i panttoppen av Sveriges län. Västernorrlänningarna pantade i genomsnitt 222 förpackningar per person, eller totalt 54 000 000, under 2018. Antalet har ökat stadigt sedan starten.

– Idag återvinns 85 procent av alla flaskor, säger Katarina Lundell, kommunikationschef Returpack.

Klimatsmart

Att panta sin flaska sparar dubbelt så mycket som att slänga den i den allmänna plaståtervinningen. De pantade flaskorna bidrog till 166  000 ton minskat koldioxidutsläpp, enligt en livscykelanalys som Returpack låtit göra. Det motsvarar 33 000 svenskars årliga koldioxidutsläpp under ett år.

– Allt som pantas går till materialåtervinning, ingenting bränns, förklarar Katarina Lundell.

Från renhållning till återvinning

Omvärldens intresse för det svenska pantsystemet ökar.

– Jag har haft besök från Kenya och jag var inbjuden till Bryssel för att tala inför representanter för bryggerinäringen i Europa, säger Katarina Lundell.

Allmänhetens engagemang för klimatfrågan märks tydligt i hennes värld. Fokuset är ett annat i dag jämfört med tidigare.

– När panten infördes var det med fokus på nedskräpning, nu är är det för att återvinna material, berättar hon.

Returpack och Pantamera

Visa

Returpack AB är ett företag ägt av Svensk dagligvaruhandel och Sveriges Bryggerier.

Pantamera är Returpacks varumärke som används i reklamsyfte för att kommunicera med allmänheten.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer