Kritik mot Facebook: ”Liknar censur”

Publicerad

Allt fler har vant sig att få sina nyheter via sociala medier men nu har Facebook strypt tillgången. Nyheter sorteras bort sedan Facebook ändrat den programvara som styr vad som dyker upp i folks flöden.

Vanliga Facebookanvändare är inte medvetna om vad som skett när vi frågar.

– Nej det visste jag inte och det låter inte alls bra, säger Paulin Urbanski som får sina nyheter via sociala medier.

Nyheter styrs bort

Medieforskaren Elisabeth Stür vid Mittuniversitetet i Sundsvall är också kritisk. Hon menar att Facebook skaffat sig en position där företaget kan styra utbudet av nyheter.

– Deras makt är onekligen stor. Man kan till och med se det som ett instrument att utöva censur och det här är givetvis något som vi måste förhålla oss till, säger hon.

Det som skett är att Facebook efter USA-debatten om fake news och rysk påverkan på presidentvalet ändrat i sina algoritmer så att nyheter prioriteras ner och vänner prioriteras upp i folks flöden. Algoritmer är de regler, eller den programvara, som styr det du ser i ditt flöde och i mitten av januari meddelade Facebook att dessa ändrats.

Tappat 35 procent

För den vanlige användaren märks det kanske inte så mycket men om man mäter vad som skett hos mediaföretagen är det en påtaglig skillnad. Enligt nyhetssajten Breakit som mätt förändringarna har antalet interaktioner mellan Facebook och de 20 största mediesajterna minskat med i genomsnitt 35 procent sedan förra året.

Orsaken är att nyheter i allt större utsträckning sorteras bort ur flödet.

Locka läsare och tittare

En av de mediesajter som förlorat är Sveriges Television. Även om SVT inte har tillgång till Facebooks statistik ser Kristian Lindquist, digital programchef, en direkt koppling mellan de ändrade algoritmerna och den minskade trafiken.

– Men är man ett publicistiskt drivet företag så tror jag ändå att det är viktigt att inte försöka springa efter och ändra strategier och policies varje gång Facebook ändrar en algoritm. Det är ändå dömt att misslyckas, säger han.

Nyhetsmedier har länge använt sociala medier som en anslagstavla för att sprida sina nyheter och locka användare till sina egna nyhetssajter.

Lokala aktörer i knipa

Enligt Elisabeth Stür finns det en en grupp som hamnat i särskilda svårigheter genom algoritmförändringen och det är nyhetssföretag som använt sig av Facebook som huvudsaklig distributionskanal för sina nyheter. Det rör sig om mindre, ofta lokala aktörer som försvunnit ur hennes eget flöde under de senaste veckorna.

– För dom kan det bli förödande. De verkar på en lokal marknad och kan få svårt att manövrera om.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.