Fortsatt alkoholförbud på studentflaken i Örnsköldsvik

Uppdaterad
Publicerad

De senaste åren har flera allvarliga olyckor med studentflak inträffat runt om i landet.

I Örnsköldsvik råder förbud mot alkohol på flaken.

– Det handlar det om att det ska vara en säker plats och bli en bra student för alla, säger polisen Sara Olsson.

Redan 2013 portades alkoholen från flaken i Örnsköldsvik och man införde också striktare regler kring färdväg och tider för kortegen.

– För det första är det så att de allra flesta som står på flaken inte har rätt att inneha alkohol, så det är egentligen inga konstigheter. Men i första hand handlar det om att det inte ska ske olyckor, säger Sara Olsson, som är polis i Örnsköldsvik.

”Viktig del av firandet”

Polisen besöker också alla avgångsklasser i kommunen för att informera om vad som gäller på flaken. Erik Österberg och Hugo Eriksson, som tar studenten på fredag, tycker det är bra att polisen åker ut i skolorna inför firandet.

– Jag tycker det är en bra lösning. Bättre att förebygga olyckor än att vidta åtgärder efter att de skett, säger Erik, som sitter i elevrådet på Örnsköldsviks gymnasium.

SVT: Traditionen att åka flak – är den viktig?

– Jag tycker det är en viktig del av firandet, att man får vara tillsammans och göra något speciellt, säger Hugo Eriksson.

Fler inför förbud

Sedan 2010 har 40 olyckor med studentflak rapporterats in till Transportstyrelsen, men mörkertalet tros vara stort.

Fler och fler kommuner väljer nu att införa alkoholförbud på flaken och att begränsa kortegen till vissa tider. Gotland, där en student i fjol omkom, och Norrköping är två exempel. 

– Det finns ett behov av att ha det lite mer uppstyrt för att vi ska kunna behålla traditionen – och det vill vi ju alla.  Det gäller att vi hjälps åt och det tycker jag har fungerat bra här i Örnsköldsvik.

I Västernorrland är det dock bara Örnsköldsvik som har en uttalad nolltolerans mot alkohol på flaken.

Fakta: Regler för studentflak

Man får bara ta med passagerare i ett sådant antal och placera dem på ett sådant sätt att det inte kan uppstå någon fara.

Det ska finnas hållfasta skyddsräcken, som är minst 110 cm höga. Säten eller bänkar ska sitta fast.

Utrymme för passagerare får inte ha farliga ojämnheter, utskjutande delar eller skarpa kanter.

Passagerarna ska kunna kontakta föraren direkt genom ett tillförlitligt kommunikationssystem ifall någonting händer.

Fordonet får inte köra fortare än 20 km i timmen. Det får endast köra på vägar där hastighetsbegränsningen är högst 70 km i timmen.

Föraren ska ha fyllt 21 och ha körkort med rätt behörighet sedan två år. Om traktor med släp ska framföras i liknande sammanhang måste föraren lägst ha behörighet B.

Vid färd på släp måste sammankopplingen till dragfordonet vara säker. Man får bara ha ett släp.

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.