Här mäts halkrisken på landningsbanan – Örnsköldsviks flygplats i testprojekt

Uppdaterad
Publicerad

Kamerateknik som mäter halkrisk på landningsbanor testas nu för första gången. Målet är att lättare kunna upptäcka och hantera besvärliga underlag.

– Vi kommer att samla data och lära oss egenheterna med en landningsbana, säger Emil Andersson, projektledare på företaget Klimator, som är en av flera parter i projektet.

Nuvarande teknik för att bedöma underlaget på flygplatsers landningsbanor är kostsam och kräver mycket service. Målet är att den nya optiska mättekniken, som nu håller på att utvecklas på Örnsköldsviks flygplats, ska kunna ersätta de mekaniska friktionsmätningarna.

Projektet drivs av Mittuniversitetet i samarbete med bland andra Örnsköldsviks airport.

– Vi jobbar med en forskningsplattform tillsammans med många olika aktörer där Miun är huvudman. Och det vi gör här på flygplatsen nu kan vi andvända i många olika sammanhand, till exempel på vägar, säger Robert Gyllroth, vd på Örnsköldsvik airport.

I klippet berättar Emil Andersson hur den nya mättekniken fungerar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.