Ett nytt sätt att undervisa ska testas i sundsvallsskolor.

Isländskt skolprojekt testas

Uppdaterad
Publicerad

Två skolor i Sundsvall blir först i landet med att testa ett nytt sätt att undervisa i höst. Konceptet kommer från Island och innebär att man integrerar musik, teknik och naturvetenskap.

Under veckan har en isländsk delegation varit på plats för att introducera metoden för lärare i Sundsvall. Projektet heter Biophilia och handlar om ett nytt sätt att undervisa.

– Vårt huvudfokus är att bryta traditionella undervisningsmetoder. Vi vill jobba över ämnesgränserna och kombinerar naturvetenskap, musik och teknik och uppmuntrar barn att skapa och jobba med sin entreprenörsförmåga, säger Auður Thorgeirsdóttir projektledare Biophilia.

Vill motivera eleverna

 Hagaskolan och Höglundaskolan i Sundsvall är först ut i landet att testa metoden, som bland annat syftar till att öka intresset för naturvetenskap.

– Vi vill väcka elevernas intresse och ge dem självkänsla för att ytterligare undersöka saker, säger Auður Thorgeirsdóttir.

Nytt undervisningssätt

Projektet innebär en utmaning för lärarna. Men en välkommen sådan menar Per Lundholm som är lärare i matte, NO och teknik på Hagaskolan.

– Jag brukar inte samarbeta med musikläraren i vanliga fall. Nu kommer det att bli ett måste i höst och fram till i vår. Det är jättespännande och en utmaning för hela tänket. Kreativitet är nyckelord i den här projektformen. Man kan testa vad som helst nästan och sedan ska momenten blandas med de som går mot bedömning och betygssättning i slutändan, säger han.

Artisten Björk initiativtagare

Projektet skapades ursprungligen av den isländska artisten Björk i samarbete med Reykjavik stad och universitetet på Island. På initiativ av Nordiska ministerrådet sprider man nu det här sättet att undervisa till övriga nordiska länder.

– Nästa år ska vi ägna åt utvärdering och det är först då vi verkligen kan summera vad projektet gett, säger projektledare Auður Thorgeirsdóttir.

”Måste våga”

– Man brukar ibland säga det att ju fler sinnen som engageras i en inlärningssituation desto bättre minns du och kommer ihåg det. Det är en förhoppning att komma ifrån de traditionella undervisningsmetoderna, säger läraren Per Lundholm.

SVT: Finns risk att det blir fiasko?

– Det finns alltid en risk, men man måste våga också. Det kanske blir fiasko för någon elev men kanske jättebra för någon annan. Vi når aldrig alla elever. Det finns ingen enskild metod som är den bästa.  Det gäller att ha många strängar på sin lyra, nu när vi pratar musik här, säger Per Lundholm med glimten i ögat.

Med anledning av Islands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet under 2014 tog Islands regering initiativet till samarbete med de övriga nordiska länderna för att vidareutveckla projektet. Lokala nätverk för samarbete kring projektet håller på att inrättas i samtliga nordiska länder, uppger man på projektets hemsida.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.