Konsumentombudsmannen stämmer Sundsvall Energi för brister i sitt rörliga elavtal. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman TT

Konsumentombudsmannen stämmer Sundsvall Energi för brister i elavtal

Uppdaterad
Publicerad

Sundsvall Energi har ett elavtal med rörligt pris som har ett års uppsägningstid. En orimlig obalans mellan konsument och företag, anser Konsumentombudsmannen, KO, och vill att domstolen prövar saken.

– Vi ser en kraftig obalans mellan konsument och företag i det här avtalet, till fördel för företaget. Konsumenten riskerar att stå bunden av ett elavtal med en oförutsägbar månadskostnad ett helt år, skriver Johanna Nyblom, processråd vid KO i ett pressmeddelande.

”Svårt att förstå”

I stämningsansökan framgår att KO anser att konsumenten lätt kan tro att avtalet är mer förmånligt eftersom man får rabatt, men att det är svårt att förstå att man är låst till leverantören i ett helt år. KO anser att en rimlig uppsägningstid för avtal med rörligt pris är max en månad.

– KO tycker uppenbarligen att frågan ska prövas formellt och då är det bara att gilla läget, säger Anders Jonsson, VD Sundsvall Energi.

Eftersom det nu blir en rättslig prövning kommer Sundsvall Energi att ta bort det aktuella avtalet. De kunder som redan har ingått detta avtal kommer att få möjlighet att byta till ett annat.

– Sedan får vi ta förnyad ställning till avtalet då det avgjorts i rätten, säger Anders Jonsson.

Sundsvall Energis rörliga elavtal

Den konsument som tecknar elavtal med det kommunala energibolaget Sundsvall Energi och väljer rörligt elpris kan välja ett avtal med tolv månaders uppsägningstid. Avtalet marknadsförs med en rabatt, och rabatten är 2 öre per kilowattimme. För en månads förbrukning motsvarar rabatten för en lägenhet runt 3 kronor och för en villa runt 30 kronor. Sundsvall Energi har också en avtalsform för rörligt pris utan rabatt där uppsägningstiden är en månad.

Källa: Konsumentombudsmannen/Sundsvall Energi

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.