Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Eftermiddagsplanet från Arlanda på väg inför landing på Sundsvall-Timrå flygplats. Idag är det bara SAS som flyger till och från flygplatsen.

100 miljoner back – Sundsvallspolitiker om flygplatsen: ”Staten måste ta ett större ansvar”

Uppdaterad
Publicerad

De senaste åren har varit tuffa för Sundsvall/Timrå flygplats, med röda siffror och få resenärer. På tre år har flygplatsen gått back nära 100 miljoner kronor.

Nu måste staten se till att verksamheten kan hållas på fötter, menar politiska företrädare i Sundsvall.

Siffrorna för 2022 visar ännu ett ekonomiskt tungt år för flygplatsen. Trafikverket sköt till ett extra driftbidrag på 15 miljoner, ändå blev det slutliga resultatet minus 23 miljoner kronor.

Pandemin var naturligtvis den främsta orsaken till att passagerantalet störtdök under 2020 och 2021, men vägen tillbaka har varit trög.

En femtedel av ett normalår

Förra året 2022, nådde man bara upp till drygt 47 000 resenärer, att jämföra med senaste normalåret, 2019, då runt en kvart miljon reste till och från Sundsvall/Timrå flygplats. Inte ens 20 procent av normalresandet, alltså.

Idag får flygplatsen 1 miljon i statligt stöd, men staten måste nu ta ett betydligt större ansvar än idag, menar Bodil Hansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall – hon ser helst att staten tar över ansvaret helt.

Utredning avgör framtiden

– Säkerhetsläget är ett helt annat idag än när den förra utredningen gjordes 2013, säger Hansson.

Idag är behovet av en fungerande beredskapsflygplats större, menar hon.

Inom kort ska en statlig utredning om landets flygplatser vara klar. Förslagen i den blir avgörande:

– Den är väldigt viktig för oss, säger Bodil Hansson.

I klippet; kraven kommunen ställer på staten – och vilket effekt det skulle få om flygplatsen skulle läggas ner.

Flygplatsen Sundsvall/Timrå – statlig fram till 2013

Sundsvall/Timrå Airport ägs till 84 procent av Sundsvalls kommun, resten, 16 % ägs av Timrå kommun. 

Flygplatsen blev kommunal 2013 efter den sensaste utredningen av landets flygplatser. Medan Umeå, Östersund, Luleå och Kiruna flygplatser förblev statligt ägda, flyttades Mdilanda ner ett pinnhål  och blev en kommunal verksamhet.

Flygplatsen har kallats Midlanda, men redan vid invigningen 1944 var det officiiella namnet Sundsvall-Härnösands flygplats.

Härnösands kommun valde att 2013 att stå utanför det nya bolaget.

Det årliga statliga stödet för flygtrafiken i regionen uppgår till 10 miljoner kronor. Av dessa går 1 miljon kronor till Sundsvall/Timrå flygplats, resten, 9 miljoner kronor, går till flygplatserna i Kramfors och Örnsköldsvik.

Under de 10 år som flygplatsen nu ägts av Sundsvall och Timrå har verksamheten gått med underskott alla år utom ett enda.

Flygplatsen är även beredskapsflygplats för brand- och ambulansflyg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.