Miljardprojekt utan garantier

Uppdaterad
Publicerad
På måndag beslutar Sundsvalls kommun om ett borgensåtagande på 384 miljoner till den nya containerhamnen i Tunadal. Men fortfarande saknas garantier för SCAs medverkan i miljardprojektet.

Den nya containerhamnen är en samhällsinvestering på nära två miljarder med anslutande vägar och järnvägar.

Själva containerhamnen kommer att kosta närmare en miljard och är skräddarsydd för SCAs behov. Sundsvalls kommun har varit pådrivande, men fortfarande idag när kommunfullmäktige i Sundsvall ska fatta beslut om ett borgensåtagande på 384 miljoner till projektet saknas en garanti för att skogsföretaget SCA kommer att bidra med sin del av pengarna.

410 miljoner hänger i luften

Totalt ska Sundsvalls kommun skjuta till 420 miljoner. SCAs andel är 410 miljoner. Det är mindre pengar än vad SCA enligt den uppmärksammade granskningen i Svenska Dagbladet investerat i kappseglingen Volvo Ocean Race.
– Vi har skrivit en avsiktsförklaring med SCA som beskriver hur vi ska fördela dom här kostnaderna mellan hamn, combiterminal, vägar och järnvägar, säger Åke Jonsson, vd för Sundsvalls Logistikpark som är det kommunala bolag som svarar för projektet.

Mittnytt: Men det finns inget som hindrar att SCA hoppar av projektet med kort varsel?

– Ja det kan dom göra men vad det skulle innebära kan jag inte överblicka i dagsläget. Då blir det helt nya förutsättningar men det är viktigt att poängtera att vi har nästan dagliga kontakter med SCAs företrädare och det skulle förvåna mig om man inte fullföljer projektet, säger Åke Jonsson.

Styrelsebeslut framflyttat

Från kommunens sida betraktas borgensåtagandet som en formalitet. Byggstart för containerhamnen är planerad till slutet av 2016.

SCA däremot har inte gett några definitiva besked. Styrelsebeslutet skulle ha fattas för två år sedan enligt de ursprungliga planerna men har skjutits fram till våren 2017, dvs till efter det att bygget redan startat. Det har spekulerats om en oro i företaget för pappersindustrins och det stora sundsvallsbruket Ortvikens framtid. Det är frågor som direkt påverkar behovet av en ny stor containerhamn i framtiden.

Mittnytt: Finns det risk att kommunen blir ensam om det här?

– Jag har stort förtroende för de företrädare för SCA som vi samarbetar med. Vilka övervägningar som företaget i övrigt kan ha utifrån marknadens förändringar kan jag inte bedöma, säger Jonsson.

SCA: ”Kortare beslutsvägar”

SCA Logistics driver SCAs verksamhet i Tunadalshamnen. Enligt vd Magnus Svensson avvaktar man alla pusselbitar som förutom själva containerhamnen också omfattar miljöprövning, järnvägsspår och vägar. Han vill inte närmare kommentera när SCA fattar sina formella beslut att skjuta till pengarna.

– Vi har kortare beslutsvägar än kommunen och kan fatta besluten med kortare varsel, säger Magnus Svensson.

Han uppger däremot att det utifrån SCAs behov idag kan krävas en modifiering av storleken på containerhamnen. I dagsläget är containerkapaciteten i Sundsvall för liten medan han bedömer de aktuella planerna för den nya containerhamnen som för stora.

Sundsvall Logistikpark

Visa

Visionen är ett transportnav för järnväg, lastbil och sjöfart.

När containerhamnen står klar öppnas också en kombiterminal i Tunadal vilket innebär att dagens kombiterminal vid järnvägsstationen i centrala Sundsvall kan stängas och ge plats för ett nytt resecentrum.

Kostnaderna för containerhamnen är beräknad till en miljard och skulle enligt de ursprungliga planerna stå klar 2015.  Tidpunkten har sedan skjutits fram ytterligare två gånger. Först till 2017 och det senaste beskedet är nu att det kan bli byggstart 2016/2017.

Oklarheterna beror bland annat på den långsiktiga efterfrågan på skogsindustrins produkter och framtiden för Ortvikens pappersbruk.

Förutom investeringarna på en miljard i en ny containerhamn tillkommer också ytterligare en miljard i anslutande järnvägar och vägar.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Skandal kring SCA affärsflyg

Mer i ämnet