Efter att kommunen fått in klagomål om möss i matvarubutiken, och i en intilliggande verksamhet, gjorde man ett oanmält besök i butiken.
Vid besöket bekräftade chefen att de sedan två veckor tillbaka haft problem med möss i lokalerna. Både personal och kunder hade sett möss springa mellan butikshyllorna.
Musbo på fruktavdelningen
Vid sin granskning hittade kommunens inspektörer gammal mat, både förpackad och oförpackad, smuts och äldre dammlager under och mellan butikshyllor. Ett företag som anlitats för att komma tillrätta med mössens härjningar hade hittat ett musbo på fruktavdelningen.
Krav på rengöring
Eftersom problemen pågått i mer än två veckor bedömer miljö- och hälsoenheten att butiken inte vidtagit verkningsfulla åtgärder för att komma tillrätta med skadedjursproblemet och att en total översyn och rengöring av butiken behöver genomföras.
– Vi för en diskussion med kommunen och vi har vidtagit alla åtgärder som behövs för att komma till rätta med det här, säger Rebecca Göransson som är kommunikatör på Coop Nord.
Inspektörerna slår fast att det är ett grundläggande krav i livsmedelslagstiftningen att livsmedelslokaler ska hållas rena och i gott skick. Uppföljande kontroll av butiken görs under måndagen.
– Det här är inget jättestort problem utan det är fullt möjligt att åtgärda tillsammans med de företag vi anlitar, säger Rebecca Göransson.
”'Sprang då vi skulle betala”
Läsare har också kommenterat på vår facebooksida och vittnat om problemet. Så här skriver en av dem.
”Är det på Stora Coop. För jag och min dotter var där i torsdags och vi såg en som sprang då vi skulle betala.”
Kommunens miljöinpektörer gjorde under måndagen en uppföljande kontroll i butiken för att kontrollera om bristerna åtgärdats.