Ostkustbanan – Sveriges längsta flaskhals

Uppdaterad
Publicerad

Idag besökte Nya Ostkustbanans vd Härnösand, för att berätta hur man intensifierat arbetet för att förverkliga dubbelspår.

Den enkelspåriga järnvägen mellan Gävle och Härnösand är Sveriges längsta flaskhals, enligt Nya Ostkustbanans pressmeddelande. Och det vill man ändra på.

– Vår vision är att dubbelspåret ska vara klart 100 år efter Ostkustbanan invigdes, alltså 2027, säger Ingela Bendrot, vd för Nya Ostkustbanan.

Dubbelspår Gävle-Härnösand

Bra för hela Sverige

Hon arbetar intensivt för att påverka politikerna i regeringskansliet som just nu står i begrepp att fördela 622 miljarder på infrastruktursprojekt mellan åren 2018 och 2029.

– Vi har tagit fram fakta för att visa att ett dubbelspår längs Ostkustbanan skulle påverka hela svenska transportsystemet. Det är en jätteviktig satsning för hela Sverige, säger hon.

– Många av argumenten hittills har haft utgångspunkt i fördelarna för Norrland och indirekt blir det inte lika viktigt för hela Sverige.

Kortare restid

Ett dubbelspår skulle få stor betydelse för både gods och persontrafik. Pendlarna kan se fram emot en restid mellan Stockholm och Sundsvall på två timmar och en och en halv mellan Sundsvall och Umeå.

Medan Nya Ostkustbanan hoppas på 2027 så menar Trafikverket att det är mer realistiskt att sikta på 2035.

– En fördel med satsning på dubbelspår på Ostkustbanan i stället för på snabbtåg, är att man får mycket snabbare effekt på satsningen, resonerar Ingela Bendrot.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dubbelspår Gävle-Härnösand

Mer i ämnet