Den enkelspåriga järnvägen mellan Gävle och Härnösand är Sveriges längsta flaskhals, enligt Nya Ostkustbanans pressmeddelande. Och det vill man ändra på.
– Vår vision är att dubbelspåret ska vara klart 100 år efter Ostkustbanan invigdes, alltså 2027, säger Ingela Bendrot, vd för Nya Ostkustbanan.
Bra för hela Sverige
Hon arbetar intensivt för att påverka politikerna i regeringskansliet som just nu står i begrepp att fördela 622 miljarder på infrastruktursprojekt mellan åren 2018 och 2029.
– Vi har tagit fram fakta för att visa att ett dubbelspår längs Ostkustbanan skulle påverka hela svenska transportsystemet. Det är en jätteviktig satsning för hela Sverige, säger hon.
– Många av argumenten hittills har haft utgångspunkt i fördelarna för Norrland och indirekt blir det inte lika viktigt för hela Sverige.
Kortare restid
Ett dubbelspår skulle få stor betydelse för både gods och persontrafik. Pendlarna kan se fram emot en restid mellan Stockholm och Sundsvall på två timmar och en och en halv mellan Sundsvall och Umeå.
Medan Nya Ostkustbanan hoppas på 2027 så menar Trafikverket att det är mer realistiskt att sikta på 2035.
– En fördel med satsning på dubbelspår på Ostkustbanan i stället för på snabbtåg, är att man får mycket snabbare effekt på satsningen, resonerar Ingela Bendrot.