– Det här kommer att bli en hälsoskuld vi får ta hand om längre fram. Jag tror inte vi ser allt än, säger Ulrika Öhrling Nilsson, verksamhetschef för elevhälsan på de kommunala skolorna i Sundsvall.
Hon har frågat samtliga skolsköterskor i kommunen hur elevernas hälsa påverkats av pandemin. Svaren blev att många elever upplever stress och att dagliga rutiner fallerar.
Listan med signaler:
- Skärmtiden ökar under både skoltid och fritid
- Fysisk aktivitet minskar
- Saknar kompisar och aktiviteter på fritiden
- Oro för att anhöriga ska bli sjuka
- Rädsla för smitta
- Fritidsaktiviteter som ger positiv energi har minskat
”Skönt med något normalt”
Elever upplever att det är ”skönt att vara i skolan där allt är ganska normalt“ och att det är både svårt och tråkigt med distansstudier.
– Det handlar om mående, kamrater och det sociala, både hemma och på skolan, säger Ulrika Öhrling Nilsson.
Klyftorna ökar i gymnasiet
En av sköterskorna på Västermalms gymnasium ser också tendenser till ökade klyftor i skolan på grund av distansundervisningen.
– Vissa har haft det ganska bra och tycker att det är skönt med lugn och ro men det vi upplever i elevhälsoteamet är att några glider mer ifrån, klyftorna ökar, säger Cathrin Jonsson skolsköterska på Västermalms gymnasium.
Effekterna märks på flera plan.
– De som mår dåligt mår sämre, man saknar kompisar och tappar sin struktur och det märks studiemässigt.