Under rådande pandemi har Sture Bergs TV-tittande ökat med nästan 80 procent. Men helt plötsligt försvann kanalerna. Foto: Sophia Vestrin/SVT

Sture blev utan tv i två veckor: ”De sa att de inte kunde göra nåt”

Uppdaterad
Publicerad

Telia stängde av Sture Bergs abonnemang utan hans begäran.

Han sökte hjälp hos företaget för att få tillbaka kanalerna men fick svaret att de inget kan göra.

– De säger att jag har flyttat och har därför stängt av, men det har jag inte, säger Sture Berg, 79.

Nu under coronapandemin har tv:n blivit allt viktigare för många personer i karantän. Sture Berg i Stöde kollade inte mycket på tv innan coronavirusets intåg, men nu när hans vardag begränsats med aktiviteter har vissa program lockat honom.

– Jag är ingen stor konsument men jag gillar att kolla på naturprogram och Uppdrag granskning, säger han.

Den 27 juni stängdes hans abonnemang av på grund av att företaget Telia trodde att han hade flyttat.

– Jag har inte flyttat, men det är fel på lägenhetsnumren i huset, säger han.

Vad betyder tv:n för dig nu under coronapandemin?

– Man är ju hemma nu, promenerar ibland men jag kan nog säga att tv-tittandet har gått upp 80 procent, säger han.

Långa köer hos företaget

När Sture Berg ringt Telias support har han stått i långa köer och sedan blivit slussad mellan olika personer. Slutligen fick han svaret att de inget kan göra. Men en dag lyckades de lösa problemet – tillfälligt.

– Tv:n fungerade i några timmar men sedan efter det har den varit avstängd igen. Jag har ringt support flertal gånger. De säger att de inte kan göra något och att nåt måste vara fel på min sladd, säger han.

Ett installationsföretag har varit hemma hos honom för att kontrollera att tekniken inte är trasig och det visade sig att utrustningen är komplett.

En ökad belastning

Efter att SVT varit i kontakt med Telia fick Sture åter tillbaka sina tv-kanaler. Det visade sig att abonnemanget inte blivit aktiverat.

– Det är skönt att ta en morgonkaffe och äntligen kolla på nyheterna, säger han.

Företaget beklagar att det blev någon typ av miss när problemet skulle åtgärdas. En möjlig förklaring till att det har tagit sån tid är att samtalen till deras kundtjänst kan öka vid månadsskiftet då kunder kan ha frågor om sina fakturor.

– Det kan vara en fördel att vänta med att ringa supporten under denna period om det är möjligt. Man kan även chatta eller gå in på våra sociala medier och få sina kundärenden hanterade där, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.