Det är här, intill Övik energis värmeverk, som anläggningen ska byggas om allt går i lås. Foto: Övik energi

Planerar produktion av fossilfritt fartygsbränsle i Örnsköldsvik

Uppdaterad
Publicerad

Örnsköldsvik kan bli den första platsen i Sverige med en anläggning för tillverkning av fossilfritt fartygsbränsle.

– Vi väljer norra Sverige för där finns de råvaror vi behöver; förnybar el och biogen koldioxid, säger Thomas Nilsson, projektledare FlagshipONE.

På torsdag 30 september lämnas tillståndsansökan in för att bygga en anläggning i direkt anslutning till Övik Energis kraftvärmeanläggning Hörneborgsverket. Den blir i så fall Sveriges första produktionsanläggning av elektro-metanol.

Elektro-metanol är särskilt intressant för sjöfartssektorn som börjar övergå till fossilfria bränslen.

– Behoven är jättestora, säger Thomas Nilsson, projektledare FlagshipONE.

Flytande el

Thomas Nilsson beskriver elektro-metanol som ”elektricitet i flytande form”.

– Vi använder förnybar el från vindkraftverk som konverteras till kemisk energi. Istället för batterier lagrar vi elen i kemisk form, förklarar han.

Närheten till Hörneborgsverket är inte slumpmässig utan där hämtas den koldioxid som krävs för tillverkningen.

Arbetstillfällen

Det rör sig inte om någon stor anläggning, byggnaden kommer att vara knappt 5000 kvadratmeter och beräknas skapa arbete för mellan fem och 10 personer.

Om Mark- och miljödomstolen i Umeå beviljar tillstånd, är tanken att anläggningen i Örnsköldsvik ska stå klar vid årsskiftet 2023-2024.

Minskar utsläppen i Övik

Sedan ett år tillbaka har Övik Energi samarbetat med Liquid Wind, moderbolag till FlagshipONE.

– Att få möjlighet att vara bland de första i världen att fånga in och använda biogen koldioxid för att producera elektrobränsle är mycket spännande. Utsläppen av koldioxid från Hörneborgsverket minskar också och det är ett stort plus, sade Kristina Säfsten, när samarbetet presenterades i november 2020.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.