Nu går det vilt till på vägarna. Under hösten ökar viltolyckorna, ett gissel som kostar samhället miljarder kronor varje år. Foto: TT

Polisen: Varningsskyltarna finns av en anledning

Publicerad

De senaste åren har viltolyckorna ökat i Västernorrland men tack vare säkrare bilar dör färre personer.

Till veckan pågår en informationskampanj om hur man undviker viltolyckor – och beter sig om olyckan ändå är framme.

Nu går vi in i den period då viltolyckor är som vanligast: hösten och midvinter.

– Jakt, mörker och snö är faktorer som påverkar antalet viltolyckor, säger Roger Wiklander, länsansvarig för jakt- och viltfrågor vid polisen i Västernorrland och länsansvarig polis i Nationella viltolycksrådet.

Rådjur vanligast

Förra vinterns stora snömängder ledde till många viltolyckor, både på väg och järnväg, då skogen blev svårframkomlig för djuren. Under 2017 registrerade polisen 1 301 viltolyckor, varav 230 med älg och resten i huvudsak rådjur, i Västernorrland.

Under åren 2014–2016 ökade antalet något från 829 till 996. Hittills i år har 605 viltolyckor anmälts i länet, varav 176 med älg. Ren klassas som tamdjur.

Kostar miljarder

Nationella viltolycksrådet jobbar för att minska olyckorna.

– De innebär enorma samhällskostnader, bara älgolyckorna kostar kring en miljard kronor per år, säger Wiklander.

Enligt NVR sker en viltolycka nästan var nionde minut i Sverige och totalt är 61 000 fordon inblandade varje år. De flesta sker i södra Sverige och vanligast är med vildsvin, hjort eller rådjur men ju större djur desto svårare kollision.

Färre människor dör

Olyckor med svåra personskador eller till och med dödsfall har i alla fall sjunkit.

– Det har helt och hållet att göra med att bilarna blir allt säkrare och klarar en frontalkrock mycket bättre numera, säger Wiklander.

Däremot tycker han inte att bilisterna utvecklats i samma riktning och att trafikskolorna borde prioritera att jobba mot olyckor.

– Ge akt på viltvarningsskyltar, de finns där av en anledning. Anpassa farten, fäst blicken långt fram i mörker och pejla av vägkanterna, tipsar han.

Informationskampanj till veckan

Och skulle ändå olyckan vara framme är det en skyldighet att informera polisen om detta. Men alla gör inte det.

– Det finns till exempel utländska chaufförer som tror att de blir ersättningsskyldiga om de kör på något och låter därför blir att rapportera.

Information är alltså av största vikt och till veckan kör NVR sin årliga kampanjvecka runtom i landet.

– Till exempel kommer vi att finnas på Birsta på tisdag. Där finns det mycket folk och förra året nådde vi över 2 000 personer bara där.

Viltolyckor i Västernorrland

De mest viltolycksdrabbade vägsträckorna

E14 Matfors – E14 Ljungaverk

Lv665 Alnö

Lv330 Bergeforsen – Rv83 Liden

Rv90 Sollefteå – Rv90 Junsele

E4 Örnsköldsvik – Husum

Lv348 Billsta – Lv348 Hälla

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.