Ostkustbanan – Positiva tecken från regeringen

Publicerad

Om det var dystra tongångar efter Trafikverket i tisdags presenterade sin infrastrukturplan – är det desto positivare efter infrastrukturminister Tomas Eneroths pressbriefing på fredagen. I själva verket gick Eneroth längre än Trafikverket på flera punkter. Inte minst när det gäller Nya Ostkustbanan.

När Trafikverket i tisdags presenterade sin infrastrukturplan fanns inga planer på att bygga bort det som kallats ”Sveriges längsta flaskhals” – sträckan mellan Gävle och Härnösand. Inte heller fanns ens någon antydning till att bygga bort E4 genom Örnsköldsvik eller att bygga mitträcken på E14.

”Kalldusch”

På det hela taget en besvikelse för de region- och lokalpolitiker längs Norrlandskusten som sett just infrastruktursatsningar som något av det viktigaste för utvecklingen av Norrland de kommande decennierna.

Ostkustbanans VD Ingela Bendrot kallade Trafikverkets plan för en kalldusch.

Nya Ostkusbanan

Då kom dagens pressbriefing med Tomas Eneroth med bättre besked:

– Ja, definitivt, säger Nya Ostkustbanans ordförande Glenn Nordlund

– Dubbelspår och Ostkustbanan nämndes och han utlovade förändringar från Trafikverkets plan. Och därmed faller en del puzzelbitar på plats som gör att vi kan kämpa vidare.

Remisstid vidtar

Trafikverket har nu redovisat sitt planförslag. Nu vidtar en remisstid till den 28 februari 2022. Regeringsbeslut om ny nationell plan beräknas till våren 2022.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.