Skanskas distriktschef förklarar i klippet varför de nybyggda broarna måste rivas och göras om. Foto: Rolf Lunneborg SVT

Bygghaveri i Njurunda – nybyggd järnvägsbro måste rivas

Uppdaterad
Publicerad

Bygget av en ny mötesstation för järnväg i Njurunda, söder om Sundsvall har drabbats av stora bekymmer. En nybyggd bro i projektet måste rivas och stödet till en annan bro riskerar att få byggas om från grunden.

Byggföretaget Skanska som bygger för Trafikverkets räkning har tagit på sig hela skulden.

– Det rör sig om kvalitetsbrister på betongen som innebär att vi måste riva Värdshusbron och bygga om från grunden, säger Anders Söderberg, distriktschef vid Skanska.

Dålig betong

Den nya mötesstationen i Dingersjö och Njurundabommen ska underlätta trafiken på den hårt ansträngda Ostkustbanan, men det är ett projekt för 320 miljoner som drabbats av stora motgångar.

En mindre betongbro som stod klar i Dingersjö så sent som förra året har visat sig vara ett fuskbygge. Betongkvaliteten är undermålig och Skanska har nu beslutat att bron måste rivas och byggas upp på nytt från grunden. Rivningen börjar om några veckor.

– Ja, vi har inget annat val. Lappa och laga går inte, säger Söderberg som däremot inte vill svara på frågan vad det är som gått fel.

Problem med fundament

Samtidigt hotar ett än större problem runt hörnet. Det rör den betydligt större bro som ska leda järnvägstrafiken över älven Ljungan. Den byggs parallellt med den gamla järnvägsbron, och där har det blivit problem med ett av av de nya fundamenten i älvfåran.  Själva brobanan, 160 meter lång ligger klar på södra sidan om älven och väntar att skjutas på plats men sedan förra sommaren ligger den delen av projektet nere.

Geologiska och tekniska undersökningar pågår och inom några veckor kommer domen som kan leda till förseningar i projektet som enligt plan ska vara igång nästa år.

Skanska ansvarig

Skanska har valt att gjuta brofundamentet som en platta på botten av älven, men Ljungan är strid och det har visats sig tränga in vatten underifrån som äventyrar stabiliteten. Resultatet har blivit ett stopp i hela bygget i väntan på den tekniska undersökningen.

Trafikverket kommer inte att ta något ansvar för det inträffade utan pekar med hela handen på Skanska.

– Vi har fått utfästelser att de ska stå för kostnaderna och att tidsplanen hålls, säger Lennart Helsing som är kommunikatör vid Trafikverket.

Dubbelspårig järnväg

Den nya mötesstationen är kostnadsberäknad till 320 miljoner kronor och ska vara klar för trafik nästa år.

De nya broarna byggs för dubbelspårig järnvägstrafik i syfte att förbereda en framtida ombyggnad av Ostkustbanan till dubbelspår längs hela sträckan från Gävle och norrut.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.