Foto: SVT

Här frontalkrockar bilen med vägräcket

Uppdaterad
Publicerad

På motorbanan i Sättna strax utanför Sundsvall har krockprov med bil testats på olika räckessystem. Ett särskilt räckesavslut stoppar upp bilen och gör att man kan minska risken för skador och dödsfall.

Vägräcken har en stor betydelse för trafiksäkerheten. Företaget Nordic road safety i Timrå utvecklar vägräcken och vi var med när de testade olika räckesavslut på motorbanan i Sättna.

– Vanligen så bockar man ner mitträcket i en liten vinkel. Om man kör på ett sådant nerbockat räckesavslut så kommer bilen att lyfta när den kör på den. Då kan den flyga in i motsatt körfält och träffa ett mötande fordon, säger Fredrik Sangö, utvecklingschef på NRS.

Men det finns också så kallade energiupptagande räckesavslut som bromsar upp själva krocken så att bilen stannar upp fortare.

I klippet kan du se skillnaden mellan en krock där det finns ett räckesavslut och en krock där bilen kör in i ett räcke utan speciellt avslut. 

Olika typer av räckesavslut

Det finns tre typer av räckesavslut. Trafikverkets krav (VGU 2015) styr vilken typ av räckesavslut som ska användas.

  • Räcke utan speciellt avslut: Denna typ av avslut ska inte användas på nya vägar, enligt Trafikverket. Men de används fortfarande vid nybyggnation i stadsmiljö och på vägar med lägre hastighet.
  • Lutande: Lutande avslut är den vanligast räckesavslutet i Sverige och används på ca 90 procent av våra vägar.
  • Energiupptagande: Energiupptagande avslut använd endast på vissa specialplatser när man bygger nya vägar och aldrig i stadsmiljö och på vägar med lägre hastighet.

Källa: Nordic road safety

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.