Stödet sker via telefon via en särskild grupp utbildade sjukresehandläggare på kundcenter i Ånge
– Nu blir det enklare för patienterna att få vägledning om hur de kan ta sig till och från en vårdinrättning.
Satsningen har dubbla syften.
– Det blir samtidigt en avlastning för vårdpersonalen som kan lägga mindre tid på att hantera frågor om sjukresor och mer tid på att ge vård, menar Hans Backlund (S) ordförande i nämnden för hållbar utveckling.
Vill att fler åker kollektivt
Han påpekar samtidigt att endast tre procent av alla sjukresor i länet sker med kollektivtrafik. 32 procent sker med egen bil och den största andelen, 65 procent i taxi.
– Vi har en stor förbättringspotential eftersom hälften av alla sjukresor sker inom en radie av en mil och på platser där kollektivtrafiken är väl utbyggd, säger Roger Wetterstrand, enhetschef på kollektiv- och infrastruktur på Region Västernorrland.