Foto: Arkivbild/TT

Sundsvall Energi kritiseras – 12 månaders uppsägningstid orimlig

Uppdaterad
Publicerad

Konsumentverket har granskat Sundsvall Energis elavtal och hemsida och funnit ett antal brister. Bland annat anser Konsumentverket att avtalsformen med en uppsägningstid på 12 månader inte är rimlig.

Under tillsynsarbetet har Konsumentverket uppmärksammat Sundsvall Energi AB:s avtalsvillkor för försäljning av el till konsumenter med avtalsformen “rörligt elpris uppsägningstid 12 månader”. Myndigheten har funnit att man anser att uppsägningstiden inte är skälig och hänvisar bland annat till ellagen som säger att en kund ska informeras 60 dagar innan ett avtal löper ut och att uppsägningstiden därför bör vara kortare än 60 dagar.

– Vi har precis fått in ärendet och kommer att se efter om vi har några brister, säger Charlotte Vikström, affärsutvecklingschef på Sundsvall Energi.

Se över om åtgärder behövs

I övrigt vill inte Sundsvall Energi uttala sig om Konsumentverkets skrivelse utan säger att man måste utreda ärendet mer först.

– Vi kommer att se över om vi behöver vidta några åtgärder, säger Charlotte Vikström.

Konsumentverket kritiserar även Sundsvall Energi för bristande prisinformation på sin hemsida. Bland annat ska prisinformation helt fattas för valet “rörligt elpris prova på 3 mån”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.